A Borrajongó

Tegnap ittam – apátsági borok

2014. január 08. 06:00 - ungert (törölt)

Mostanában egyre többször nyitok kedvtelésből, mindenféle koncepciót mellőzve palackokat, ezért úgy döntöttem, hogy felélesztem a réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban létezett sorozatot, és elkezdem megírni az eddig többnyire poszttalanul hagyott, amúgy remek borokat. Legutóbb például egy pannonhalmit és egy somlóit ittam; nem is egymás mellett, hanem egymás után. Bár egyik sem szerepelt rosszul, mégis kevesebbet kaptam tőlük, mint amennyit vártam; egyedi, izgalmas borok közepes élvezeti értékkel.

Pannonhalmi Apátsági Pincészet Viognier 2012

A nagyjából egy évvel ezelőtti pincelátogatásom során a 2011-es viognier kapcsán örömmel nyugtáztam, hogy a kísérletként telepített szőlőfajta bora a Hemina után szólópályára (is) lépett. Nem kizárt, hogy a kontextus tehet róla, de a friss tétel kevésbé nyűgözött le; pont azt hiányolom belőle, amit az elődben szerettem: a nagyság mellett megmaradt savakat. Az illat a pincétől megszokottan kristálytiszta: barackjoghurt, édes sárgagyümölcsök, csipetnyi fűszer. Kóstolva súlyos, nagy, de lusta is; az érett gyümölcsösséget észrevehető maradékcukor és tekintélyes, csípős alkohol kíséri, de nem támasztja alá vibrálás. Gyorsan múlik, különösebb nyomot nem hagy. Savhiányos egyéniség. 5 pont. (3 800 Ft)

Somlói Apátsági Pince Hilla Cuvée 2010

A pince egyetlen házasított bora: furmint, hárslevelű és juhfark alkotja, közel húsz grammnyi maradékcukorral és nyolc gramm savval. Színe mély aranysárga, az illat leginkább egy szamorodniéra hasonlít, de úgy, hogy nem veszíti el somlói identitását; asztal sárgabarack, méz, trópusi gyümölcsök uralják. Kissé nehézkes és sűrű. A cukor szinte észrevétlen marad ilyen savkészlet mellett, ami dicséretes, de a lendületesen és ígéretesen induló korty a középre teljesen kiürül, ellaposodik. Vibráló savakkal hosszan, de izgalommentesen búcsúzik – az évjárat megtette hatását. Gyengébb 5 pont. Érdekes, hogy pont azt hiányoltam belőle, amit megtaláltam a késői szüretes pannonhalmiban (a két palack ötvözetéből klasszis fehérbor lehetne). (3 500 Ft)

34 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr305743157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.08. 10:28:40

nemtom mondtam-e már korábban vagy más bornál, hogy "ezért az árért, nettó veszteséget kaptál".:-D

a pannonhalmi borok csodálatával sosem tudtam egyetérteni. nem emlékszem olyan borukra, ami nálam kimagaslóan szerepelt volna. legutóbb 2012-ben Etyeken kóstoltam őket, mindegyik savasabb volt a kelleténél és ehhez a beltartalom kevés volt (lehet sok volt a 2010-es??). 1500-2000 forinttal olcsóbban a "jó ivóbor" kategóriában tökéletes lehetne.

A SAP Hilla 2008-asa kb egy hónapja fogyott el, nagyon ízlett, jó 5+ pontos volt. az sem zavart, hogy akovnak tavaly nem tetszett:-), vagy hogy ugyanazt a kortyközépi elgyengülést éreztem (mint általában a SAP boroknál vagy mint most te).
na de nem is 3.500-ért vettem! ilyen drágán már kritikusabb az ember és keserűbb a szájíze utána. még akkor is, ha ez az első alkalom, hogy SAP-bort ilyen magas áron látok. talán ők is kezdenek kicsúszni az elfogadható árkategóriából? ha ez így folytatódik, még egy év és korrekt ivóborokat nem lehet majd 10 € alatt kapni Mo-n!

apropo, viognier. nagyon ízlett Heimannék 2011-ese. még úgy is, hogy 2012 végére már egy kicsit túlérett, viszont semmit nem hallottam a 2012-esről. létezik egyáltalán?

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.08. 11:28:27

@szenvedély S.: Amennyire tudom, nincs áremelkedés az SAP boroknál. A Hilla a legdrágább tagja a szortimentnek, a többi 2700 és 3200 között mozog. A Heimann 2011-es viognier nekem annyira nem tetszett, de lehet, hogy maga a fajta ami nem az esetem.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.08. 12:44:11

@szenvedély S.:

Azért nem nettó veszteség volt ez a kör, nem állítanám. Mindkét bor izgalmas, érdekes a maga kategóriájában, de közel sem tökéletesek. Ettől még jó volt megismerkedni velük, egy percig sem bánom.

A Hilla szerintem sosem volt olcsóbb, az viszont tény, hogy a pince fajtaborai olcsóbban sokkal többet nyújtanak.

A 2011-es Heimann korrekt ivóbor, tizenkettőről nincs infóm.

IWAS 2014.01.08. 13:53:03

@ungert
"A Hilla szerintem sosem volt olcsóbb" - szerintem a 2007-es 2009. januárjában 2250 Ft volt*. Vagyis nem sokkal magasabb most az ára, mint amit az infláció indokol.
* alkoholista.blog.hu/2009/01/24/borok_a_garazsbol_2

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.08. 14:30:45

@IWAS: respekt a kutatásért, de ez nem igaz!
(+@ungert: @rszabi:)

a 2008 dec és 2013 dec közötti öt évben (a hivatalos éves KSH inflációval, kamatos kamattal számolva) az összesített infláció 27% (+/-1) körül lehetett. ezzel számolva a Hilla ára valahol 2850 huf bolti áron kellene hogy kapható legyen.

ez alátámasztja azt a tételem, miszerint az elmúlt pár évben sokkal jobban emelkedtek a magyar minőségi borok árai, mint azt akár az infláció, akár a piac növekedése igazolná (mert lehet, hogy összességében többen isznak bort, de - valószínűleg - a borfogyaasztásra szánt pénztömeg nem emelkedett még az inflációt meghaladó szinten sem).

Balog Zolival való mindenféle pereskedést elkerülendően :-)) hangsúlyozom: a Hilla itt csak példa! ezt a tételt valszeg bármelyik 5 évnél idősebb bormárkával igazolni lehetne! :-((

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.08. 14:39:24

@szenvedély S.: Egy dolgot elfelejtesz. 2009 júliusáig 20 százalék volt az áfa, akkor 25-re emelték, és most már 27. Ennek fényében, ebben az esetében a borász szemszögéből inkább árcsökkenés történt mintsem emelés.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.08. 15:07:51

@rszabi: ez sem igaz, mert ha felfelé korrigálom a 2009 januári árat 5%-kal (mintha már akkor 25% lett volna az áfa), akkor a bor ára 2360 huf lesz.

ha ezt számolom a 27%-os összesített pénzromlással, akkor is csak 3.000 huf lenne az ára tavaly decemberre.

az a 2%, pedig amivel időközben megnövekedett az áfa gyakorlatilag teljesen elvész, ha nem a 2008/2013-as decemberi hanem a 2009/20014-es januári hivatalos inflációs adatokkal számolok, hiszen az éves infláció mutató (feltételezve, hogy az 2014. évi hivatalos infláció valahol 2,5-3 % között lesz!) jóval kisebb, mint a 2009 eleji 5,1 % volt.

így az ötéves inflációs mutató is visszaesik kb 23 %-ra. amivel, ha számolunk, a bor ára 2900 huf felett lenne valamivel.

és ha valakinek még volt ereje követnie idáig látja, hogy bár egyfajta ökölszabály szerint számoltam, ezt a nagyságrendű áremelkedést sem az infláció, sem a közbeeső áfanövekedés nem igazolja.:-)

loading 2014.01.08. 15:53:50

@szenvedély S.: az ár beszerzési forrás függő: a legolcsóbb helyen én 2800Ft körül vettem. Az elmúlt 2 évben viszont 3200Ft körül kaptam. Szóval felesleges ezen cívódni.

Fiskális 2014.01.08. 17:58:04

Az ÁFA és infláció kérdéséhez nem tudok hozzászólni (de ámulva olvasom a vehemens hozzáértéseteket :-) s csak annyit akarok mondani, hogy újabban meglepett s nagyon jó ár/érték arányúnak véltem a Pannonhalmi Tricollis Vöröset, a 2012-est. Szerintem sokkal jobban sikerült az előtte évinél. Úgy hiszem, megéri a 2000 Ft vagy picit több árat. Semmi különös, de kellemes harmonikus házasítás, mindenféle eltúlzott savak nélkül, finoman érezhető vaníliás zamattal. Hosszú lecsengést, vagy nagy mélységet nem vártam tőle, de általában rendben volt az árcédulájához képest. Étkezéshez, könnyebb húsokhoz, salátákkal passzolt. Vadakhoz, erősen fűszeres vörös húsokhoz már nem ajánlanám. Mondjuk én így emlékezetből (pár palack ismételve idén) adnék neki is egy szolid 5 pontot.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.08. 18:07:36

@Fiskális: Köszi, hogy megosztottad velünk. Az a helyzet, hogy a vörös Tricollis eddigi évjárataiban igen kevés örömet leltem, ezért inkább nem próbálkoztam vele (tavaly a pincénél kóstoltam 2011-et, nem tetszett). Kíváncsi leszek 2012-re.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.08. 18:09:57

Az árral kapcsolatos beszélgetéshez személy szerint nem tudok mit hozzátenni. Én úgy döntöttem, hogy 3500 forintot nekem megér ez a bor, ezért megvásároltam. Ha valaki úgy van vele, hogy ez nem állja meg a helyét, akkor ne költse a pénzét a Hillára, hanem fektesse valamelyik SAP-fajtaborba, már ha somlóit akar inni. : )

Fiskális 2014.01.08. 18:22:02

@ungert: én is így voltam, az inkább az 1000-1200 Ft árkategóriához passzolt (volna), ezért lepett meg a 2012-es, szerintem min. egy egész ponttal jobb. De kíváncsi vagyok, más kóstolta-e?

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.08. 18:25:57

A viognier nem egy egyszerű fajta, a Heminába se éppen a savak miatt került. Az alkohol viszont könnyen elszalad, a bor meg farnehéz lesz, mint pl. szerintem a 2011-es Heimann is. A PAP-ot nem kóstoltam, de ezek szerint hasonló a helyzet.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.08. 18:38:19

@furmintfan: Abszolút igazad van, köszi a megjegyzést. A Hemina szerény véleményem szerint vakvágány Pannonhalmán, semmilyen szempontból nem illik a kontextusba: hordó, seprő, visszafogott savak. Értem én, hogy kell ilyen, meg próbálkozunk, de nekem speciel nem hiányozna. Ettől függetlenül érdemes végigkövetni az életpályáját, emitt egy állomás Csaba tollából:

alkoholista.blog.hu/2010/04/07/pannonhalmi_apatsagi_pinceszet_hemina_2008

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.08. 20:21:44

Uraim! köszönöm, hogy megvilágítottátok helyzetem fonák oldalát. névválasztásom nem véletlen, s ha ez frusztrációval találkozik, valóban képes vagyok túllihegni dolgokat.

az elmúlt két évben kisebb vagyont költöttem el drága és váratlanul gyorsan romló minőségű magyar (csúcs)borokra és ez felettébb bosszant. ezért ez a keresztes háború az ár/érték arányért és a minőségért. gondolom, nem vagyok egyedül, csak más tán megbocsátóbb önmagával és a borok termelőivel szemben.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.09. 08:41:54

@szenvedély S.: Mar valahol itt disputaltuk, h a 10-es feherborok a vegukhoz kozelednek, kockazatosak. Ugy tunik a SAP-beltartalom sem segit ezen.

A viognier ilyen, a meleg evekben meginkabb. Nyaron jartam az oshaza kornyeken, kostoltam par Condrieu-t, de nem ajultam el valahogy.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.01.09. 08:44:41

Csodálom, hogy a fentiek elkerülték BZoli figyelmét... vagy még mindig bojkottálja ezt a blogot?
:D

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.09. 14:23:27

@Hepci: Nem kerülte el, jól látod. :D

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.09. 17:05:01

@akov: :-)

valóban beszélgettem Zolival, de a Hepci előtti bejegyzésemet nem azért írtam, mert egész napos szőnyegbombázásával átmosta volna az agyamat,:-) hanem mert amilyen reakciók itt érkeztek a keresztes háborúmmal kapcsolatban.:-)

továbbra is úgy gondolom, hogyha a 2008-as Hillát csaknem féláron tudtam megszerezni, akkor a 3.500 huftúl sok a 2010-ért. a bor valahol a Nobilis Sárgamuskotály kategóriájában lehet és árban is ott kéne lennie legalábbis a 2008-asok, mert hasonló élményt jelentettek. függetlenül attól, hogy hova pozícionálja (újra) a termelő, hogy így is megveszik-e vagy sem, hogy mennyi volt közben az infláció, hogy Saci vajon tudná-e magasabb áron adni a SM-jét, és hogy egy Somló élményt érdemes-e összevetni egy Tokaj élménnyel. szerintem érdemes.

apropo. javaslom drbarta "megvenném-e újra" jelölésének felélesztését, mert egyértelműséget hoz. (bár majdnem biztos vagyok benne, hogy @ungert egyik bort sem venné meg még egyszer.)

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.09. 19:40:29

@szenvedély S.: Ezt a "megvenném-e újra" dolgot én is jó ötletnek tartottam drbarta részéről, bár egy ilyen megjegyzés már erősen tükrözi a kóstoló egyéni ízlésvilágát is.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.09. 23:41:34

@furmintfan: @szenvedély S.: Nekem pl. baromira nem tetszik ez a megvenném-e újra, mert egyéni, sokszor ötletszerű, adhoc lehet a vélemény.

Ld. itt alakult ki egy nagyobb vita ez alatt a poszt alatt:

borrajongo.blog.hu/2013/03/05/szentesi_etyek-budai_zoldveltelini_nadap

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2014.01.10. 07:26:21

@akov: Én nem soha fogom odaírni az értékeléshez, mert aggályaim nekem is vannak ezzel kapcsolatban. Ahogy írtam is, hogy egy ilyen megjegyzés már az egyéni ízlésvilágot is tükrözi.
Kicsit magyarázom a bizonyítványomat: nekem úgy tűnt, hogy drbartával eléggé hasonló az ízlésünk, számomra inkább ezért volt hasznos a dolog. Másoknak lehet, hogy ez éppen csalódást okozott ugyanannál a bornál.
A vitát mindenesetre később elolvasom.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.10. 08:05:46

@akov: Akkor se értettem, most se értem részedről miért is volt ez annyira aggályos. Miért probléma, ha egy ennyire szubjektív műfajban, mint a borkóstolás a fogyasztó kinyilvánítja, hogy tényleg megfogta-e a bor, vagy nem. Egyre inkább úgy gondolom, hogy tulajdonképpen ez az EGYETLEN ami számít. Leltem-e annyi örömet az adott borban, hogy újra vágyjak rá? És hogy ez egyéni? Persze, hogy az. Ahogy a világ összes borleírása is az. Akár objektívnak szánták akár nem...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.10. 08:16:58

@drbarta: A válasz nagyon egyszerű. Az, hogy egy csomó 5-6 pontos, 20 EUR-os német technó-rizlingeket megvennél újra (ez ugye 6.000Ft körül lenne), ami nekem a szubjektivitás csimborasszója, hiszen azt jelzi, hogy annyira bírod a rizlinget és a GV-t és úgy, ahogy azt az osztrákok-németek elkészítik, hogy elfogult vagy. Akkor meg minek kell feltüntetni? Semmi értelme, hiszen nem segítettél vele, csak összezavartad az olvasót.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.10. 08:34:37

@szenvedély S.: @akov: @drbarta: @furmintfan:

Én mindent megvennék újra, ha nem ösztöndíjból, hanem egy tekintélyes fizetésből élnék, de sajnos az anyagi határok szűkre szabják a mozgásteremet... : )

Na jó, a viccet félretéve: engem nem zavart Dávid megjegyzése a bejegyzései végén, de én személy szerint nem élnék ilyennel, mert nem látom szükségesnek. Mivel a borleírás amúgy is szubjektív(tartalmazva persze azokat a fontos és megkerülhetetlen objektív értékelési szempontokat, amelyek elengedhetetlenek és minden szemmel-szájjal ugyanolyannak mutatkoznak), ezért a soraimból úgyis kiderül, hogy mennyire tetszett az adott bor, vagy éppenséggel mennyire nem tetszett. Én nem szeretném, hogy az legyen a konklúzió, hogy akkor most elkölteném-e rá újra a pénzem, sokkal inkább az a jó végeredmény, hogy milyen a bor egyébként.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.10. 08:36:16

@akov: No itt egy tévedés rögtön. NEM vennék meg újra egy 5-6 pontos 20 eurós német techno rizlinget. Még véletlenül sem. Elég sok rieslinget kóstoltam már eddig mégis csak elényésző részüket venném meg újra. Sajnálom, hogy azzal, hogy én írtam talán a legtöbbet top német rieslingekről az jött le Neked meg valószínűleg sok más olvasónak is, hogy nekem bármi jó, ami riesling. Hát nem, meglehetősen finnyás vagyok ebben a műfajban...

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.10. 08:55:48

"...objektív értékelési szempontokat, amelyek elengedhetetlenek és minden szemmel-szájjal ugyanolyannak mutatkoznak"
Érdekelne melyek ezek a szempontok, amelyek minden szájjal ugyanolyannak mutatkoznak?

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.10. 10:31:13

@drbarta:

Én az alábbi szempontokban vélem felfedezni az objektivitást:

a bor színe(már ha ez fontos egyáltalán), savhiány/savtúlsúly/egyensúly, alkohol és a szesz integráltsága, borhibák jelenléte (a toleranciaszint szubjektív), üresség/túlkoncentráltság, stb.

Fiskális 2014.01.10. 10:41:41

Én csak annyit tennék ehhez hozzá, hogy nekem (!! :-)) baromi fontos hozzáadott érték, hogy a borértékelés objektív zónájában (ez kijött többször már, hogy létezik, s alig téved túl a határain két azonos kvalitás, ha más az ízlésük, akkor sem nagyon) a szubjektív szint is megjelenjen. Mit megjelenjen? - erősen odategye magát! :-) Provokatív lesz talán, de én ezért járok ide. Ezt szeretem ebben. Sőt: szerintem ez a dolog IGAZI értelme. Különben a borkutatóba járnék, s egy Mengyelejev-táblázattal a hónom alatt innék... :-)) Én bölcsész vagyok, művészet és irodalomrajongó. Szerintem sajtokról és borokról, de jobb ételekről is, sőt általában véve kulináris élvezetekről beszélni sokszor rokonabb az irodalommal, a zenével és a művészetekkel, mint a tudományokkal. Miközben ez utóbbi is benne van, s kell, hogy benne legyen. Pont ez a komplex dolog teszi ezt széppé. A változatosság végtelensége, amit ezek kínálnak, csak így képezhető le. Mint ahogy nincs két egyforma novella, vagy kép, vagy szimfónia, úgy nincs két egyforma bor sem. Ennek megkülönböztetése, viszonyítása, s közben klaszterálása ilyen összetett művészi és közben mégis szakmai dolog. Olyan kevés hely van a világban, ahol ennyire össze kell dolgoznia a két féltekénknek, nem? :-) Nekem ilyesmi az ars poétikám, ha szerénytelen akarok lenni... :-) (Elnézést, ha fellengzős voltam.)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.10. 11:01:42

@ungert: Sajnos ezek közül egyedül a szín lehet objektív (bár abban sem vagyok olyan biztos hogy az összes WSET-et végzett kóstoló ugyanazt az árnyalatot mondaná minden borra.)
Ami szerinted egyensúlyos másnak lehet nem lesz az. Ugyanígy a sav és alkohol-tolerancia is egyénenként és boronként is változhat.
Ami neked üres az lehet másnak nem lesz az, ami neked túlkoncentrált az máshol épp az etalon lehet. Ennyi.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2014.01.10. 16:32:07

ez az dolog mindenképpen szubjektív, mint minden véleménnyílvánítás. (még a hír is, mert az sem mindegy, hogy milyen sorrendbe kerülnek a szavak, de ebbe most mélyebben nem mennék bele.:-))

ha pedig az előbbi tétel igaz, (márpedig ezt nálam okosabb emberek is megmondták!) akkor ez a műfaj sosem lesz objektív!

innentől kezdve két út áll a hétköznapi borblogger előtt. elfogadja-e ezt, vagy nem fogadja el. sztem el kéne fogadni. borbloggert amúgy is úgy választ az ember, hogy hozzá hasonló az ízlése, nem pedig az alapján, hogy mennyire semleges. mivel egyikőtök sem termelő, kereskedő, vagy a borhoz más egyéb módon kötődő, így valójában semmiféle érdekkonfliktus nem akadálya, hogy felvállaljátok a minél markánsabb és ezzel együtt: minél egyértelműbb véleményeteket!

ez a "mekkora súlya van a szavamnak" meditálás meg teljesen felesleges. míg egyikünk sem kerül legalább Angela Merkel pozíciójába, a szavunk súlya baromi csekély - legalábbis a világ folyása szempontjából. szóval merjetek kicsik és egyéniek lenni! :-D

akov · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.10. 18:33:28

@Fiskális: Igazából ezzel nem is lehet sokat vitázni, kösz, hogy leírtad!

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.10. 19:15:11

@drbarta: Nem értek veled egyet, de nem állok neki passzolgatni a labdát, mert nem vezetne sehová. Elfogadom és tiszteletben tartom a véleményed, de szerintem ha egy bor illós, akkor illós és kész, és ugyanez az alkohollal: ha a tizenhatos szesz mellett nincs támaszték az mindenkinél kibukik, észreveszi. Maximum elfogadja.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2014.01.10. 20:07:26

@ungert: Nem akarok én trollkodni veled, de akkor is erősnek érzem azt, hogy bármilyen tulajdonságát is a boroknak ugyanúgy kell hogy mindenki érzékelje.
Egyébiránt szerintem soha nem a végleteken van a vita. A hibás, ihatatlan borokat senki nem akarta védelmébe venni, hanem arról van szó, hogy a rendes, hiba nélküli borok esetén is nagyon sokféleképpen lehet megélni azokat az értékeket, melyek elvileg az objektív tulajdonságaik. Így jó nagy szórás tud mutatkozni tapasztalt, figyelmes kóstolók értékítéletei között is akár a legmagasabb szinteken is.
süti beállítások módosítása