A Borrajongó

Kerkaborum páros

2013. november 22. 06:00 - furmintfan

A Kerkaborum Bussay László, Heimann Zoltán és Sz. Kis László közös borászati vállalkozása. Az ültetvények - 80% furmint, 20% hárslevelű - az ország nyugati szélén, a horvát és a szlovén határ közelében helyezkednek el, 5 hektáron, a Mura folyóra néző Vörcsöki-hegy déli lejtőjén. A birtok a domb alatt kanyargó Kerka-patakról kapta a nevét.kerkaborum.jpg

A furmint és hárslevelű tőkék egyaránt Tokajból származnak, a furmint - amely egyébként hagyományosan termesztett fajta a környéken - egészen pontosan Szepsy Istvántól, a hárslevelűről nem szól a fáma. A furmintból a 2006-os, a hárslevelűből a 2008-as évjárat termése került először palackba. A jelenleg kapható 2011-es borok már Heimannék pincéjében készültek, amennyire tudom, a 2009-es volt az utolsó évjárat amelynél a szőlészeti és a borászati munkákat egyaránt Bussay László végezte. A közelmúltban a 2009-es tételeket faggattam több napon keresztül. A furmintot október végén, a hárslevelűt november elején szüretelték, majd 500 literes hordóban érlelődtek másfél évig. Összességében véve a két terroir-bor (a képen balra a hárs, jobbra a furmint) le sem tagadhatta volna egymást, azzal együtt, hogy az idő múlásával a különbségek szembetűnőbbé váltak.

Kerkaborum Vörcsöki Furmint 2009
Pohárba kitöltve szalmasárga szín. Nem túl intenzív, viaszos, petrolos, gyurmás ásványos, sós illat, némi vaj, kevés alma éppen csak mutatóban. Vakon biztosan érettebb rajnai rizlingnek tippeltem volna. Szájban kellően élénk, szikár, ugyanakkor érett savak, dicséretesen moderált alkohol, sós, ásványos jegyek, némi sárga húsú őszibarack, körte, alma, pici fa. A savak is és az íz is elég hosszan kitart, a lecsengés viszont kicsit kesernyés. 5+.

Kerkaborum Vörcsöki Hárslevelű 2009
Éppen csak egy árnyalatnyit sötétebb színű a másik bornál. Illata első szippantásra nagyon hasonló a furmintéhoz: ugyanaz a méhviasz, kevesebb petrol, gyurmás ásványos jegyek, majd ahogy nyílik, méz, édes sárga húsú gyümölcsök, érett őszibarack, sárgadinnye. A mézes, gyümölcsös tónus bontás utáni második és harmadik napon egyre inkább előtérbe került. A Savak lágyabbak mint a furmint esetében, a korty jobban betölti a szájat, terjengősebb (nem rossz értelemben véve), kevésbé szikár, az aromatika is gazdagabb és barátságosabb. A sós ásványosság ugyanúgy megvan az ízképben, de kevésbé markánsan, mint a furmintnál, mellette méz, méhviasz, érett őszibarack, sárgadinnye, kis körte, és pici fa érezhető. A lecsengés ennél a bornál is enyhén kesernyésbe fordul. Eléri a 6 pontot.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr425629958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2013.11.22. 10:04:20

Ezek szerint egész szépen érnek ezek a borok. Én tavaly nyáron kóstoltam őket egymás mellett, akkor még elég zártak voltak, gyenge 5 pontos formában.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.11.22. 15:55:23

lehet még kapni őket? csak a 11-es párost találom, viszont azt dicséretesen elfogadható áron!!!!!!

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2013.11.22. 16:02:55

@rszabi: szerintem valóban szépen érnek, én is kóstoltam mindkettőt tavaly, bár nem egymás mellett, nekem most jobban tetszettek
nem egy ízbomba egyik sem, és kell idő, hogy kicsit nyíljanak, mint írtam is, de nekem a szerkezet, meg a terroir-jelleg is bejött mindkettőben
@szenvedély S.: szerintem nem, én is keresgéltem
2011-ből a furmint-hárs cuvéet kóstoltam februárban, akkor tetszett, gyümölcsösebb jellegű, mint a 09-esek, de az ásványokat is szépen hozta akkor

117 2013.11.22. 21:02:52

A borok jók, én is kóstoltam őket (tiszta hárslevelűre nem emlékszem, de küvére igen), tetszettek. Az érdekes az, hogy tulajdonképpen a szerelemgyerek mostohagyerek lett: a terület és a márka sem kell igazán senkinek, a tulajdonosok egymásnak passzolgatják. Úgy hallottam, hogy Légliékkel is folytak tárgyalások, hogy átvegyék a területetet. Tulajdonképpen szinte ingyen átadó (ezt hallottam az egyik tulajdonostól). A zalai borvidék méltánytalanul elhanyagolt, Bussay doktor tevékenykedése ellenére (bár régebben az ő borai is fényesebben ragyogtak: igazából amit a 2009 utáni évjáratokból kóstoltam, az khhmmmm).

A Kerkaborum borokkal kapcsolatban: valóban van tiszta hárslevelű? Én is csak a házasítással tallkoztam. Megjegyzem, hogy a furmint 1.700,- forint alatt kapható, így jó az ár-érték aránya. Mindkét bor fenti leírása korrekt. Tetszik, hogy a moderált alkohol és a viszonylag kései szüret megférnek egymás mellett, jó a hordóhasználat is. Jó szívvel ajánlom gasztrobornak őket, a szép savak miatt is.

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2013.11.22. 21:57:36

@117: Igen, ez a "passzolgatás" hogy is mondjam, érdekes... pedig az eddig kóstolt borok alapján úgy tűnik, hogy van ott keresnivalója ezeknek a fajtáknak.
2011-ből a hársat én is csak a házasításban láttam.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.11.22. 22:48:12

@117: @furmintfan: az írogattak alapján ez az egyik leginkább ár/érték arányú "ivóbor kategóriájú" furmint és cuvée lehet, ha hagyjuk érni. figyelemre érdemes. a kései szüret vs. alacsony alkohol meg Mo-n bravúr. nemtom miként csinálják, de ez, így még érdekesebb!

PS: nekem is van egy olyan érzésem, hogy a 2008-as válság után dr. Bussay meg/elfáradt. bár ne lenne igazam!

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2013.11.23. 08:43:58

Ittam őket tavaly és 2011-ben is, mindkétszer kissé jellegtelennek, de korrektnek találtam őket.

Nem az a stílus, ami miatt nekiállnék Zalában bort készíteni. Persze a remek ár azért dicsérendő.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.11.23. 10:09:42

@szenvedély S.: A doki sajnos nagyon beteg, én így tudom. Innen is jobbulást neki!

akov · http://borrajongo.blog.hu 2013.11.23. 10:10:45

@117: Pedig jó és bejáratott márka ez, a fene érti a passzolgatást.

loading 2013.11.23. 19:11:31

@szenvedély S.: Szerintem nem annyira bírják az érlelést. Egyetértek ungert-tel: jellegtelenek lesznek, ellágyulnak. Ha jól emlékszem, akkor a Borfaluban 990Ft-ért adják/adták 3 hete még. De lehet a 2011-es volt...

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.11.23. 22:18:29

@loading: ez érdekes, mert itt ugye tegnapelőtt 2009-est kóstolt a művész és relative magas pontra taksálta... vagy lehet, hogy a 2011-esek már nem bírják az érlelést?

furmintfan · http://borrajongo.blog.hu/ 2013.11.24. 12:04:45

@szenvedély S.: Lágynak semmiképp nem mondanám őket, sőt, a furmint, mint írtam is, kifejezetten szikár bor.
Ami jellegtelenséget illeti, nálam az sem áll meg, mert szerintem ezek a borok eléggé egyedi ásványos karakterrel rendelkeznek, bár az tény, hogy ízkavalkádot nem kapunk.
A relatíve magas pontot a jó egyensúly meg az említett egyedi karakter révén érdemelték ki.
A 2011-es borokról nem tudok nyilatkozni, csak a házasítást kóstoltam, azt is még Furmint Februáron.
süti beállítások módosítása