A Borrajongó

Kis magyar vörössor

2013. november 18. 06:00 - pardi norbi

Közhelyes, de legalább érdeklődő borfogyasztókra mindenképp igaz, hogy a helyi borokra, érdekességekre kíváncsiak leginkább. Ez alól nem képeznek kivételt azok a közösségek sem, akikkel az USA-ban szoktam kóstolni. Néhány hete jelezték felém, hogy a fehérek után mutassak nekik magyar vörösborokat, és állítsak össze egy olyan sort, aminek a derékhada magyar fajtákból készült. Némi szerencsének köszönhetően az otthoni beszerzés és kiszállítás rövid időn belül megoldható volt, így egy öt borból álló sort kóstoltunk egy kis társasággal. Igyekeztem az adott bortípusokból az elérhető legjobbak közül válogatni. Három igazán magyarnak mondható fajtabort, egy bikavért és csattanóként a végére egy bordeaux-i típusú házasítást kóstoltunk.

 

Sauska: Portugieser 2012.: Közepes bíborszín. Visszafogott illat, friss pirosbogyósok, minimális fűszeresség. Könnyednél kicsit koncentráltabb korty, szép primer gyümölcsösség, tisztaság. A szerkezet nagyon egyszerű, de végső soron rendben van, a tanninok és savak is érettek. Remekül iható bor, erények és hibák nélkül. Kicsit melegebben zamatosabbnak tűnt, és a gyümölcsösség is felerősödött. Remek oportó. 4 és 5 pont között. 2000 HUF

Gróf Buttler: Kadarka, Nagy-Eged 2011.: Közepes bíborszín. Ennek is jót tesz némi szellőzés, és melegedés 17-18 fokra. Tökéletesen a termőhelyről szól a bor, illatban és ízben is mindent visz a poros mineralitás, emellett a kadarka gyümölcsös-fűszeres jellege teljesen háttérbe szorul. Mondjuk én nem bánom jelen esetben...Közepesen telt korty, meglepően sok érett tannin és elegendő érett sav. Egyike a legjobb szerkezetű kadarkáknak amiket kóstoltam, beszélhetünk fókuszról, mélységről. A lecsengés egész hosszú és tisztán ásványos. Egy nagy probléma van mindössze: a 15%-os alkohol egyszerűen túl magas, kifejezetten zavaró a bor lenyelésekor. Szép és egyedi bor, az alkohol ront az  összképen, de számomra ezzel együtt is eléri 6 pontot. 4800 HUF    

hungredphilly.jpg

Bukolyi pincészet: Egri bikavér válogatás 2011.: Átlátszatlanul sötét bíborszín. Egész intenzív, édeskés illat: pirosbogyósok, édesfűszerek (vanília, szegfűszeg), izgalmas parfümösség. Közepesen telt korty, kellemesen gyümölcsös (inkább friss, mint túlérett meggy és áfonya) és elegánsan hordós. Tökéletesen gömbölyű korty jó tartással, nem extrém fókuszált, de megfelelően szerkesztett, abszolút élmentes. Éppencsak elegendő sav, jelentős mennyiségű szépen érett tannin, kis édességérzet. A magas alkohol (15%) itt nem annyira zavaró, mint a kadarkánál, de azért kicsit levon az összességében nagyon szép bor értékeiből. Egy újabb egri bikavér stílus, kissé újvilágira hangolva. Magabiztos 6 pont. 3200 HUF

Franz Weninger: Kékfrankos, Spern Steiner 2007.: Közepes rubinszín. Illatban eleinte fülledt ásványosság, majd később előbújnak a gyümölcsök is (meggy, málna, áfonya). Lendületes, friss korty (pláne az előző után), az illatban tapasztalt jegyekkel: a mineralitás mindent visz, gyümölcsök-fűszerek a háttérben. Szépen érett tanninok, virgonc savak, kifejezetten élő, tovább érlelhető bor. Kicsit kevésbé éreztem fókuszáltnak a korábbi évjáratokhoz képest (2002, 2003, 2006), de ezt leszámítva konzisztens folytatása a Spern Steiner kékfrankosok már egész hosszú sorának. Erős 6 pont.

Gere Attila: Kopar cuvée 2009.: Közepes rubinszín. Kilencvenes évekbeli magyar cabernet illat (tisztelet a kivételnek): zöld paprika, feketebogyósok, vanília (mondjuk ez utóbbi legalább megfelelően adagolva). Meglepődtem, mit mondjak... Jó közepes test, kellemesen gyümölcsös és fűszeres ízek, a paprikásság egészen elviselhető mértékben van csak jelen. A szerkezet szintén csalódáskeltő: a korrekt savak mellett jelentős mennyiségű kissé reszelős tannin, teljes összevisszaság, rendezetlenség. Remélem csak az én palackom nem volt megfelelő, egész jókat hallottam erről a borról és az előző évjáratok közül több is tetszett. Az általam kóstolt palack 5 pontnál semmiképp nem több, talán idővel jobb lesz... 

Összességében véve nem voltam csalódott, az utolsó bor kivételével nagyjából azt kaptam, amire számítottam. A társaságnak a kékfrankos tetszett leginkább, de a bikavérrel és kadarkával is elégedettek voltak és ha más nem, a kuriózum voltuk miatt kifejezetten élvezték őket.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr905638015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.11.18. 14:59:20

@pardi norbi: a Sauska reduktív volt? vagy mennyire volt hordós?

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2013.11.19. 01:00:45

@szenvedély S.: nem éreztem fát egyáltalán. Szép, gyümölcsös bor, zéró hordóhatás.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.11.19. 08:13:45

@pardi norbi: @ungert: köszi, egyben hurrá!

ha nem hordozzák, mint általában - elnézést - sz**rá a boraikat, akkor egész jókat készítenek. igyekszem az oportót kipróbálni.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2013.11.19. 08:17:00

@szenvedély S.: Egészen nyugodtan tegyél vele egy próbát, nálam simán elérte az 5 pontot ez a bor.

Amúgy a hordózásban nem értünk egyet; szerintem Sauskáék igen okosan használják a hordót a boroknál. Egyetlen egyszer panaszkodtam túlzott hordóra, az a tokaji birtokfurmint volt.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.11.19. 10:02:21

@ungert: az egyet nem értésben egyetértünk!:-)

sztem a hordót okosan Balassa, Szepsy, Bereczék, Botték vagy Szilágyi használja - csak a példa kedvéért.

nemrég kóstoltam a komplett Sauska-Tokaj sor 80%-t és a nagyszerű (reduktív :-)) SB után minden komolyabbnak szánt borukat tönkreteszik a hordóval, gyakorlatilag a szőlőfajta alapvető illat- és ízjegyeit, terroirt elvéve.

egy borász is jelezte: nem érti, mi értelme van ilyen kiváló szőlőalapanyagot produkáló területen ennyire hordózni, hacsak, nem éppen az uniformizálás a céljuk!! (amihez viszont nem kell Tokajba jönni, az ország bármelyik borvidékén megtehetnék.)

az oportót azért kérdeztem, mert 3 éve Villányból alig kóstoltam.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2013.11.19. 10:17:58

@szenvedély S.:

Én azt hittem, hogy Villányra gondoltál. : )

Nagyjából egyetértek, de szerintem a tizenegyes száraz, dűlős Szepsyken minden érezhető, csak a kifinomult hordóhasználat nem.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.11.19. 10:45:07

@ungert: nagyon sokat gondolkoztam, hogy a nevét betegyem-e, de a "korábbi érdemekre való tekintettel" beletettem.:-)

nemtom, mi történt a mesterrel, de az úgy 2011 körül történhetett. 12-eseket kéne tőle kóstolni, hogy rájöjjek, ez egyedi eset vagy tendencia, de sem időm, sem pénzem nincs rá, hogy ezzel kisérletezzek.:-)
süti beállítások módosítása