A Borrajongó

Borok a hegyről – Gilvesy Pincészet

2013. október 29. 06:00 - ungert (törölt)

Minden bizonnyal nem én vagyok az egyetlen, aki lát némi párhuzamot Christer Sandahl és Robert Gilvesy Balaton-felvidéki pincészetei között. A be/hazatelepült tulajdonosok céljai hasonlóak: a lehető legjobbat kihozni a saját elképzelésük és a termőhely konstellációjából. Az út hosszú; amíg a Villa Sandahl-borok már okkal beégtek a köztudatba(nem tudni, hogy ez milyen mértékben köszönhető a Sandahl-vandálkodásnak), addig a Gilvesy Pincészet még csak épp a szárnyait bontogatja. Az első évjárat alapján nekem úgy tűnik, hogy a koncepció a következő: gyors feldolgozással, reduktív erjesztéssel és érleléssel könnyű, friss, jól iható fehérborokat készíteni. Két palack segítségével igyekeztem utánajárni, hogy az állítások mennyire tükrözik a valóságot.

1010277_583647308324959_1949240907_n.jpg

Gilvesy Rajnai Rizling 2012

Halvány citromsárga szín. Orrban tiszta, de rendkívül visszafogott. Sokat pörgetve gyurma, tűzkő, mandarin, narancshéj tűnik fel. Szellőztetve egy kis szappanosság rontja az összképet. Felismerhetően rajnais, de mintha letekerték volna róla a hangerőt. A korty az illat minden erényét egy lépéssel rombolja porig: üres, gyümölcstelen, vékony. Menthetetlenül savhiányos, hiányzik belőle a tartás, az energia, a vitalitás. Üres kortyközép, gyorsan múló ízek, kesernyés-kemikáliás lecsengés. Nem találtam meg az erényeit; gyenge 3 pont; nagy csalódás, pláne, hogy egy ezressel kevesebbért fényévekkel jobb olaszt ismerek a Szent György-hegyről.(2 700Ft)

Gilvesy Pinot Gris 2012

Gyakorlatilag színtelen. Orrban a rajnaihoz hasonlóan friss, de kissé erőtlen: citrusfélék, nyári virágok, zöldfűszerek. Itt már nem zavar be szappanosság, nem rontja a tiszta, alapvetően gyümölcsös alapot semmilyen vegyszergyanús tényező. Kóstolva is egyensúlyosabb, mint társa. Vékony, de legalább hibátlanul szerepel. A sav pont elég, az alkohol dicséretesen moderált, a lecsengés kissé cseres. Korrekt, izgalommentes bor, de hova lett a tartalom? 4 pont. (2 000Ft)

[A képen a pincészet terasza látható, a Bortársaság közösségi oldaláról metszettem.]

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr235603322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2013.10.29. 07:35:21

Botrány, hogy milyen ár/érék aránnyal jön ki számos új pincészet a boraikkal. A kereskedő sem kóstolja össze más borokkal a borvidékről, hogy reálisabb bevezető árat határozzon meg?

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.10.29. 09:07:23

mióta átjöttél Tamás, sokkal szigorúbban pontozol. talán ottfelejtett drbarta néhány tablettát? :-)

a magyar szürkebarátok közül nekem tavaly leginkább a Folly sima 11-es jött be, de az idén még nem hallottam róla, hogy készült volna 12-ben is. valaki esetleg tud róla?

@rszabi: találgatok. szerintem van egy alapvető ár, ami alá senki sem szeretne menni, gazdasági és/vagy pozicionálási okokból. hozzád hasonlóan én is agyrémnek tartom ezt a fajta árazást, de eszembe jut, hogy valahol azt olvastam a Villa Sandahl tulajdonosa azt mondta a 7.000 forintos boráról, hogyha nem kell a piacnak, megissza ő. lehet itt is megtehetik.

azt például tudom, hogy Bakó Ambrus első olaszrizlingje ár/érték bajnok volt a pinceáronnál, de a következő évjárat már egy ezressel drágábban jött ki a BT-nál. és hoppácska: nem is fogyott olyan jól.

loading 2013.10.29. 09:46:48

@rszabi: nézd, készül max. 1000, de inkább 5-600 palack bor. Van annyi "újdonságra éhes" borfanatikus, hogy megvegye. Ha mégsem, inkább kiönti.
Persze lehet, hogy a kereskedőé a nagyobb rész az árból. Bennfentesek ezt majd megerősítik vagy cáfolják.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2013.10.29. 10:32:34

@rszabi: @szenvedély S.:

Mostanában nem volt szerencsém a borokkal, egyébként nem hiszem, hogy változtattam volna a pontozáson. : )

Az ár/érték aránnyal nagy gondok voltak jelen esetben.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.10.29. 12:21:01

@ungert: mostanában nekem sem. megkóstoltam Bott Frigyes 2012-es SB-jét, de még előtte meglepődtem a 15 (!)-ös alkoholon. szeretem az ilyen borokat, de ez az első nap nagyon nehéz volt. a másodikon jól esett és valamennyire kinyílt, több anyagot éreztem benne.

maradjunk annyiban: nem értettem a 4e ft-os árat... nehezen bírja a versenyt mondjuk egy jó 2012-es tokajival - vagy nagyon elfogult vagyok.:-)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.10.29. 12:21:49

Igyál Danubiana fehér házasítást, ha jól emlékszem, 450-ért vesszük, de az Aldiban se sokkal több.
Stabil 3 pont.
Ha jársz a Farkasréti temetőben mostanság, gyere be, adok 1 palackot ajándékba. :)

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.10.29. 20:45:39

@Hepci: @ungert: a farkasréti ajánlatot több, mint jelképesnek tartom - remélem műanyag palackban adod...

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.10.30. 00:31:43

@ungert:
Pardon, ez elég bumburnyákra sikeredett - éppen elszólított 1 vevő a gép mellől, de még el akartam küldeni.
No, mindegy, annyi a lényeg, hogy ha jellegtelen technobort akarsz inni, ne adj érte 2 rugót.
Itt lakom a temető közelében...

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2013.10.30. 07:41:38

@Hepci: Nem volt szándékom annyit adni érte, de sajnos csak akkor derült ki, hogy mi van a palackban, amikor kibontottam... : )

P.S.: Tegnap ittam egy Bezerics olaszrizlinget ('12), ezerkétszáz pénz. Tök korrekt, finom, egyensúlyos, nagyon rendben találtatott.

117 2013.10.31. 22:01:52

Nálam a szürkebarát jobban szerepelt, bár nem olcsó, de az 5 pontot hozta. Összességében nem voltam a borral elégedetlen, ízlett.
süti beállítások módosítása