A Borrajongó

N.A.G. Veresföld Chardonnay 2010

2013. október 20. 06:00 - ungert (törölt)

Talán nem túlzás azt állítani, hogy Németh Attila Gábor elkészítette élete eddigi legmegosztóbb fehérborát. A most piacra került 2010-es Veresföld minden cseppje feszül az ellentmondástól, az izgalomtól és az egyediségtől. Lesz, aki egyenesen rajongani fog érte, a többiek pedig egy túlérett, alkoholba fojtott, savszegény kísérletnek fogják tartani, ami sokkal inkább szól a borász útkereséséről a legendásan rossz 2010-es évjáratban, mintsem a fogyasztói igények kielégítéséről. Nem tagadom, engem meggyőzött a bor, amiben nyilván az is szerepet játszik, hogy nem sok november végén szüretelt félszáraz chardonnay-t kóstoltam ebből az évjáratból. Márpedig ha egy bor érdekes, ha magán hordozza az évjárat, a terület és a borász kísérletezésének nyomait, akkor az esetleges hibákat, a tankönyvi egyensúly hiányát képes vagyok üzenetként elkönyvelni a szokásos elégedetlenkedés helyett.

19102013158.jpg

Mélyebb aranysárga szín. Somlót idéző illat: aszalt sárgabarck, csipetnyi méz, trópusi gyümölcsök, határozott botritiszes jegyek. Jellegzetes késői szüretes karakter; komplex, rendkívül sűrű, nehezen szálazható. Közepesnél nagyobb test, lehengerlő gyümölcsösség, áradó ízek jellemzik. A tizenötös alkohol mellett a félszáraznyi maradékcukor alig érvényesül, érzetre száraznak tűnik. A korty rendkívül hosszú, koncentrált, a lecsengés határozottan cseres, és a tizenötös alkohol is kilóg. Minden paraméterében nagy, nem is csoda, hogy képtelen egyensúlyt tartani. Minden hibája ellenére ez egy átlagon felül izgalmas fehérbor, kortyról-kortyra képes új értékeket felmutatni. Nehéz objektíven megítélni; talán az 5 ponttal nem tévedek sokat. (2 700 Ft)

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr215586209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2013.10.20. 09:23:03

Érdekes, mert szerintem pont a 2010-es savaknak köszönhetően, nekem kiegyensúlyozottabb bornak tűnik, mint a 2009-es Cserepes. Őrülök, hogy te is írtál erről a borról, mert tudtam, hogy lesznek olyanok, akik teljesen másként értékelik majd, mint én.
A kérdésem, hogy neked elég izgalmas volt ez a bor ahhoz, hogy vennél belőle újra ennyiért?

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.10.20. 09:31:08

a pontszámmal teljesen egyetértek, mert a bort kevésnek találtam. egy ennyire alkoholos bornál nem lehet a beltartalom ennyire izgalommentes (már-már az üres szót vagy inkább a "középen lukas" kifejezést használnám).

XIII. Lajos francia királyról mondták azt, hogy az az ő nagy baja, hogy az apja IV. Henrik volt, a fia pedig XIV. Lajos - két nagyon sikeres uralkodó.

A párhuzam ott egészül ki, hogy lehet, csak az volt a probléma, hogy előtte a Kikelet 11-es Birtok hárslevelűjét, utána Bott Frigyes 12-es rajnaiját kóstoltuk, mert midnkettő többet adott beltartalomban, izgalomban.

de tegnap éppen Balassa 09-es Thurzója volt soron, utóbbi ugyanúgy félszáraz, ugyanúgy magas alkohollal rendelkezik, de a masszív beltartalom és az izgalmasabb illat/íz-világ simán a 7 pontos kategóriába helyezi.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2013.10.20. 09:55:53

@szenvedély S.: Érdekes, nekem pont az izgalom faktor emelte ki ezt a bort a mindennapi borok közül. Rég kóstoltam a 2011-es Kikelet birtok hárslevelűt, de nekem ez a bor sokkal izgalmasabb volt annál. Ha már Kikelet, akkor szerintem a fent említett bor a leggyengébb darabja a pince 2011-es szortimentjének.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2013.10.20. 10:00:43

@rszabi: Talán még egy palackot fogok vásárolni, érdekel, hogy mennyire lesz hosszú életű ez a bor ilyen struktúrával.

Szegediszomelijé 2013.10.20. 17:30:19

Hú, épp mostanában kacérkodtam a próbával, örülök a posztnak! A kommenteknek is, úgy tűnik, tényleg megosztó. Én magam úgy vagyok a fenti témával, hogy többre értékelek -szívesebben fogyasztok egy izgalmas 5 pontost, mint egy átlagosabb világú, de kifinomultabb 6 pontost. Meg fogom nézni. A félédesről jut eszembe, most Légli 2008-as Ch félédest kóstoltam -nekem bejön.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2013.10.21. 08:37:53

@rszabi: lehet, csak mástól izgulsz be.:-)

négy bort kóstoltunk, mert volt mellette még egy Weninger Pinot Blanc is, de utóbbi és a Veresföldi volt együntetűen - és összebeszélés nélkül - a két kevésbé szimpatikus.

hozzáteszem: valószínűleg jobban tetszett volna a bor, ha magában kóstolom és csak annyit mondanék, mint te, hogy egy fokkal visszafogottabb, mint a Cserepes. nagyon jól indult ez is, de a közepén már üresebb és a vége sem izgalmas, pedig szeretem a magas alkoholt.:-)

a Kikelet hársot magam sem tartottam a 11-es sor legjobb borának, de a grépfrútos, déligyümölcsös ízt pont abban a kortyközépben és a lecsengésnél érzed leginkább, ahol a Veresföldi a legkevesebbet nyújtja. a Kikelet borok meg sztem a legszebben érő borok, lanyhul a sav, érik a bor és nem változik az illat és ízkoncentráció. nehéz velük versenyezni - ebből a szempontból.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2013.10.21. 14:41:08

Nekem tetszett ez a bor, izgalmasnak találtam, kilóg a hagyományos chardonnay jellegből. Valószínűleg veszek is majd még egyet.
süti beállítások módosítása