A Borrajongó

Tokaji hétvége III. Wachau Tokajban

2012. szeptember 27. 06:00 - drbarta

Ennek a posztnak tartalmilag nem sok köze lesz Tokajhoz, csak a kóstoló helyszíne és ideje végett kerül a hétvége élményei közé.

Tulajdonképpen arról van szó röviden, hogy az én közreműködésemmel abszolváltunk egy elsősorban Wachau-témájú kóstolót a  "Ne csak írja..." -sorozat legutóbbi résztvevő borászaival.

DSC_0338.JPG

Íme:

 

Petra Unger Grüner Veltliner Oberfeld Alte Reben Kremstal Res. 2011

Vonzó illat, érett sárga gyümölcsök, veltelinis fűszeresség. Közepesnél nagyobb test, kellemes, viszonylag telt zamatok. Korrekt matéria még a kortyközépen, kissé lágy savak, közepesnél  hosszabb lecsengés.  Tetszetős kezdés. 6 pont. Sok izgalmat nem láttam a résztvevők arcán, volt aki nem találta egyensúlyosnak.

 

Bernhard Ott Grüner Veltliner Rosenbeg 1ste lage 2009

Sokkal gazdagabb illat, komplexebb, mélyebbről jövő fűszeresség. Teltebb korty, vastagabb, intenzívebb ízek, jól érezhető maradékcukorral is megtámogatva. A közép hosszabban bontakozik, a savak itt is kicsit puhák, de nekem ez passzol ehhez a stílushoz. Tartalmassága mellett gördülékeny, szépen csiszolt tétel.  Szűk 7 pont. (89-90) Ez már nagyjából tetszett a népnek.

 

Prager Grüner Veltliner Smaragd Wachstum Bodenstein 2011

Mélyről jövő fűszeres illat, jelentős ásványosság, kevésbé direkt, több fineszt ígér. Közepesnél nagyobb test, intenzív ízek. Savban sokkal feszesebb, cizelláltabb, mint az eddigiek, ugyanakkor a részletek rendezetlenebbnek hatnak. 6 és 7 pont között. (89)  Ez is tetszett általában, de soknak találták a ként.

 

Prager Grüner Veltliner Smaragd Stockkultur Achleiten 2011

Sokkal bódítóbban, töményebben, édesebben fűszeres az illat. Elég nagy test, mély, intenzív zamatok. Eddigi legszebb struktúra, hosszan bontakozó kortyközép, jelentős denzitások, fókusz, mindez feszes savak által kísérve. Egy kis fiatalos rendezetlenséget mutat ugyan, de pazar, mint mindig. Jelenleg 7 és 8 pont között, (92) szerintem egy kis elfektetéssel a utóbbi lesz a jellemző. A többiek itt is jelentősnek találták a ként, de talán a legtöbb résztvevőnél ez tetszett a legjobban a veltelinik között.

 

F.X.Pichler Grüner Veltliner Smaragd M 2009

Még egy lapáttal bódítóbb, mélyebbről jövő illat, már-már aszalt hangulatú gyümölcsökkel, fűszerkavalkáddal, kőporossággal. Nagy test, nagyon mély ízek, krémes konzisztencia. Nagyon tömör közép, fajsúlyos, de kiválóan integrált savak, fókuszált, nagyon hosszan fejlődő korty. Gömbölyű egész. Az alkohol szerintem szintén jól elfér, de érződik, hogy erős a tétel. Szenzációsan jónak éreztem, extrém beltartalmához képest harmóniában. Magabiztos 8 pont. Itt közel se láttam a magaméhoz hasonló lelkesedést.

 

Karthauserhof Riesling Smaragd Achleiten 2008

Ezt nem én hoztam, de témába vágott. Kicsit előrehaladottabbnak tűnő illat, mint vártam, aszaltabb irányba forduló gyümölcsök, palackbuké, petrol. Közepes test, közepesnél valamivel intenzívebb ízek. Feszes, a kortyba jól integrált savak, viszonylag sima felszínek. Közepesnél picit hosszabb lecsengés. 6 pont.

 

Knoll Riesling Smaragd Schütt 2010

Fineszes illat, citrusok, nyers barack, finom ásványosság. Közepes test, arányos teltségű ízek. Struktúrált, cizellált váz, közepesnél hosszabb lecsengés. Sajnos a savak nagyon dominánsak, nem zöldek, vagy rossz minőségűek, de valami rengetegen vannak. Nem igazán mondanám egyensúlyban.  Nehéz pontozni, értelemszerűen több van benne, de élményként nem több, mint 5 pont.

 

Prager Riesling Smaragd Klaus 2011

Magasan voltak az elvárások, szerencsére olyan, mint kell. Mély illat, citrusokkal, ásványos rétegekkel. Közepesél teltebb. Hihetetlen magas szintű felépítés. Vastag, tiszta ízek, lézer precizitású fókusz, újabb és újabb impulzusok, extrém hossz.  Mélység, erő, egység, energia, elegancia. Ismét megnyerte a sort, elképesztő bor. 8 és 9 pont között.(94)  Nem láttam csalódott arcot az asztal körül.

 

Prager Riesling Smaragd Klaus 2007

Dugós! A fejemet szerettem volna az asztalba verni.

 

F.X. Pichler Riesling Smaragd Kellerberg 2008

Szép illat, sok gyümölccsel, kezdődő jóféle palackbukéval, pici mézzel, mineralitással. Szájban közepesnél teltebb. Sok co2, több, mint a normális. Savanyú, erjedt ízek, szétálló alkotók. Meggyőződésem, hogy valami hiba lehetett a palackkal, több évjáratát is kóstoltam, és egyszerűen nem ilyen kell, hogy legyen. Mit mondjak, nem ilyen befejezést szántam a sornak.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr754805028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2012.09.27. 07:37:12

Érdekes lenne a borászok jegyzeteit is látni, ha esetleg készítettek. Vagy legalább a véleményüket az egyes borokról.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.27. 09:14:20

Sajnálom a két hibás palackot. A Pichler bor újraerjedt sajnos. Ez két dologra utalhat. Vagy rosszul sikerült a steril palackozás, vagy a dugó nem zárt rendesen és az élesztők "bemehettek". Előbbi esetben én biztosan nem vennék ebből a borból, kockázatos.

Ezt a sok kénes dolgot érezted te is? Igaz 2011-es, friss boroknál mondták, ezeket nemrég palackozták. Meglepne, ha a Prager ennyire kénesen dobna piacra tételeket...

Összességében mi volt a benyomásod? Miért nem értették - láthatólag - a kiváló wachau-i tételeket? Mi volt a gond?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.27. 10:08:43

@akov: Szerintem értették nagyon is a borokat, csak egyes esetekben kritikusabbak voltak, mint én. A Klaus és a Prager grünerek, főleg a Stockkultur nagy sikert arattak, a kénes észrevétel ellenére. Én általában nem vagyok túl érzékeny a kénre, talán egyedül a Wachstum Bodenstein-on éreztem, azt is csak azután, miután felhívták rá a figyelmemet.:)
Az F. X. Pichler grünernél volt csak némileg ellentmondó a véleményem az átlagéval. Voltak akik nehézkesnek és alkoholosnak találták, de nekem a töménysége mellett is egyensúlyos volt. Úgy néz ki, hogy ez a bor már csak ilyen megosztó, pl. Neked is kevésbé tetszett múltkor az ő grünerük, ráadásul ez az M pedig mindig későbbi szüretet jelent, mint a normál Kellerberg amit te kóstoltál..

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.09.27. 12:05:02

@akov: Miből gondolod / mit értesz azalatt, hogy "nem értették"? Szerintem teljesen normális, ha egy bort készítő ember más dolgokra figyel fel és más sorrendben, mint egy bort fogyasztó ember.

Nekem nyilvánvalónak tűnik a szövegből, hogy értékelték a borászok a borokat. (Egyébként is világlátott arcokat fedezek fel a fotókon.)

@drbarta: Engem is érdekelne a borászok véleménye, miket & hogyan láttak a borokban (a már említett kénen túl, persze)?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.27. 12:12:53

@Szomjas Gödény: Talán rosszul fogalmaztam. Arra gondoltam, hogy mivel más a bor, amit ők nap, mint nap kóstolgatnak, talán az aromatika, a savak különbözősége, ami miatt (talán) nem igazán lelkesedtek. Lehet, hogy lelkesedtek, de ez a poszton nem jön át.

Ez azzal a fejemben is kérdeztem, hogy Dávid, illetve Peter Klinger mutattak tokaji borászoknak rizlingeket, és sokan annyit mondtak, hogy "jó, olyan, mint az üdítő".

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.09.27. 12:35:15

@akov: Demeter Zoltán és Bott Judit bejárták a fél világot, együtt meg kábé az egészet borászként, csak így kezdésnek, ezért kérdeztem.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.27. 15:52:25

@Szomjas Gödény: Mondtam és írtam, hogy nem erre gondolok. Lehet, csak Drbarta írásából nem jön át a lelkesedésük.

európai 2012.09.27. 19:17:10

"Dugós! A fejemet szerettem volna az asztalba verni."

Ezt olvasva is rájövök, hogy micsoda szerencsém volt az elmúlt években a TA kóstolókon, parafás tételekkel. Pld, két palack 2004-es Wendouree Cabernet Malbec-em volt készleten. Nézegettem őket, majd az egyiket Európába küldtem. A TA egyik sztárbora lett, a másik, amit itthon hagytam, pedig dugós! Idén a 2009-es Shiraz csavarzárát nézve, lazithattam. Nem mindegy.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.09.28. 15:24:16

@akov: @Szomjas Gödény: Beszéltem ma az egyik résztvevő borásszal, aki elmondta, sajnálja, ha lelkesedés nem jött át egyből, de még ma is teljesen a kóstoló hatása alatt vannak. Felhívta a figyelmet,hogy ők ilyen kuriózum-kóstolókon azonnal a szakmai oldalon agyalnak, hogy konkrétan mit és hogyan csinálhattak a borok készítői. A borok magas minősége, ugyanakkor itthonitól eltérő stílusa rengeteg kérdést vet fel, mi az ami esetleg átültethető lehet a gyakorlatukba. Míg egy átlag fogyasztó látványosan, gondtalanul tud lelkesedni, és élvezni a borokat, addig az ő részükről lázas töprengést láthtunk, a hedonizmus helyett szakmai kérdéseket vitatva.

európai 2012.09.28. 17:09:28

@drbarta: Furcsa. Nekem ebből az jött le, mintha akadt volna olyan borász ezen a kóstolón aki nem lett volna tisztában Wachau-val. Remélem, ezt félreértettem.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.09.28. 22:08:14

@drbarta: Igen, és épp ezek a kérdések érdekelnek, hogy kinél mi körül forognak :)
De majd kifaggatom őket arra jártamban...

@európai: Vakau. Nálunk, vidéken így mongyák.
süti beállítások módosítása