A Borrajongó

Pinot-trió

2012. június 28. 06:00 - drbarta

DSC_0618.JPGA múlt heti burgundi kóstoló után még mindig pinot-lázban égek, azóta ismét egymás mellé tettem néhányat.

Légli Géza válogatására már régóta kíváncsi vagyok, másrészt Orsolyáék 2007-eséről vannak  szép emlékeim, így a jelenleg piacon levő 2009-es megismerése szintén aktuális lett. Referenciának pedig egy nagyon alap, de megbízható burgundi tételre gondoltam.

Íme:

 

Orsolya: Pinot Noir 2009

Érett pirosbogyósok, csipkebogyó,  zöldfűszeres-vegetális-sós díszítések. Közepes testű korty. Az ízek szellősen töltik ki, lehetnének sokkal harapnivalóbbak, intenzívebbek.  A kortyközépre sem nyújt különösebb tartalmakat, a lecsengés alig közepes, kissé kovászos uborkás. Érett, de nem túl látványos savak, kevés, szintén érett tannin adják a szerkezet vázát, mely ugyan sima és lekerekedett felszíneket ad,  elbírna viszont jóval több feszességet, dinamizmust. 4 és 5 pont között.

Az utóbbi hónapokban volt néhány tucat burgundi tapasztalatom, talán ez végett vagyok mostanában kritikusabb a fajtával kapcsolatban. Nem reális elvárás, hogy itthon komoly burgundikkal összevethető pinot-k  szülessenek mostanában, illetve az is teljesen elfogadható, hogy Egerben például más ízek fogják jellemezni a fajtát. De első körben én annyit mindenképp elvárnék, mint amit elvárok egy alap burgunditól is. Legyen zamatos és élettel teli a borunk.

 

Dom. A. et P. de Villaine: Bourgogne la Fortune 2010

Málna, meggy, ribizli. Nem bonyolult, de tiszta, és szeretnivaló illat. Szájban közepes test. Közepesnél kevesebb, érett,   finomszemcsés tannin, élénk, viszonylag magas savak. Nem egy bonyolult szerkezet, de az ízek kiválóan kitöltik. Lédús, kellemesen fanyar, harapnivaló piros bogyós gyümölcsök. Alig közepes,  porzóan száraz lecsengés. Remek egyensúly, arányosság, zamatosság, élet. 5 és 6 pont között gondolom, a kategóriájában abszolút örömbor.

 

Légli Géza: Pinot Noir Válogatás 2011

Először mást nem érzek csak primer kékszőlős gyümölcsösséget. Később komolyodik, áfonya, kék virágok, némi hordó és talán azon is túlmutató édes fűszeresség csatlakozik. Szép! Közepes testű korty. Viszonylag telt ízek, érett kék bogyós gyümölcsökkel. Letisztult, gyümölcsorientált világ, könnyed, primer hangulat, mégis elég szépen strukturált, jut anyag és fókusz a középre is. Tulajdonképpen ezt is várom el a fajtától. A vázat nem elhanyagolható, mondjuk jó közepes, érett, finomszemcsés, de szilárd tannin adja, szintén érett, de jó tartású savakkal. Közepes, vagy attól picit hosszabb lecsengés. Külön tetszett, hogy moderált alkohol mellett is abszolút érett volt. Szép bor, rendkívül kíváncsi lettem, hogy ugyanerről az ültetvényről mondjuk 30-40 év múlva milyen pinot-k várhatóak. Ennek a tapasztalatnak a megszerzéséhez kívánok sok szerencsét a borásznak!  6 pont.

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr114609685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.28. 07:05:44

Kedves Dávid!
A Kislaki válogatást merről lehet beszerezni? Minimum felkeltetted az érdeklődésemet. : )

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.28. 07:27:26

Az Orsolyához kapcsolódva: ez a koviubis-zöldfűszeres íz- és illatvilág egyfajta new-wave egri karakter akar lenni? Sok Orsolyánál, Bolykinál, St.Andreánál tapasztaltam már, de általában gyengébb évjáratokban(kilenc pedig nem mondható annak..)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.28. 07:36:28

@ungert: Én egy szentesi borkereskedő barátomtól vettem, aki viszont Szentesitől szerezte be :))

Ez a zöldfűszeres-koviubis dolog valóban megfigyelhető sok egri vörösben. Engem nem is szokott zavarni. Ettől függetlenül (illetve ezzel együtt) szoktak az Orsolya-borok a fentitől harapnivalóbban gazdagabbak és lendületesebbek lenni.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.28. 08:24:46

@drbarta: az szép út! Sok esélyem akkor valószínűleg nem lesz hozzájutni.
Igen, a lendületességgel én is egyet értek- a friss hetedhétnél, és a kettőezerkilencnél én simán tapasztaltam, veszélyes tempóban lehetett üríteni a palackokat : )

Octopus 2012.06.28. 08:31:34

@ungert: nem new wave :) Eger meglehetősen északon van a kékszőlő termesztéséhez, a gyümölcs neccesen érik be, és ezt nagyon is jól érezni a borokon, gyakran zöldek, még ha nem is feltétlen zavaró módon.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.28. 08:43:51

@Octopus: köszönöm a logikus és racionális indoklást, egyébként valóban így van. nincs is baj ezzel, inkább legyen őszinte, mint foltozgatott-javított, tudjuk, van belőle elég az egri borvidéken, alsópolc. egyedül a St. Andrea alappinónál éreztem úgy(2009), hogy a megfelelőnél több zöldesség lakik benne.

Octopus 2012.06.28. 09:03:37

@ungert: az a bor engem sem győzött meg igazán:

alkoholista.blog.hu/2012/01/23/pinot_parosok_ix

(bocs a spamért :)

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.28. 09:09:17

@Octopus: köszi, hasonlóak a tapasztalatok, az enyém talán egy árnyalatnyival lesúlytóbb. inkább kidobtam a jegyzetet és hallgattam. reméljük, hogy lesz jobb.

Octopus 2012.06.28. 09:37:25

@ungert: mostanában kóstoltad? Az azt jelentené, hogy egyáltalán nem fejlődött, pedig reménykedtem benne, hogy esetleg fog.

A posztbeli megjegyzéshez: szerintem sem ostromoljuk a burgundi magaslatokat pinóban, és ennek reális esélyét sem látom, hogy bekövetkezzen egyszer (egyelőre). De nem ez az egyetlen fajta, ahol a külföldi referenciát meg sem közelítjük, chardonnay-ban sem jobb a helyzet, sauvignon blanc-ban sem stb. Újat persze aligha mondtam mindezzel.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.28. 09:54:06

@Octopus: körülbelül egy hónapja járt a poharamban.

a posztbeli megjegyzéshez akkor hozzáfűzném én is a sajátomat: a burgundi pinóktól messze vagyunk, nem látom, hogy abba az irányba konvergálnánk- ez egyáltalán nem baj. ami még tény, hogy kis hazánkban is elég sokféleképpen értelmezik a fajtát, elég izgalmas, egymástól teljesen eltérő tulajdonságokat mutató borok készülnek el belőle. maradva a minőségi tételek között: a nyers, naturalisztikus, zöldes boroktól kezdve(tizes Bussay, St. Andrea, ez az Orsolya) a magasan gyümölcsös, komoly hordókezelést kapott szekszárdi tételeken át(Dúzsi, Szeleshát) egészen Villányig, ami megint hihetetlenül más, persze a sillerszerű, csodálatosan finom '06-os Síkhegy mellett sem mennék el, egészen kölönc világ. nekem tetszik ez a sokszínűség, izgalmasnak találom, még ha nagyon távol is vannak a szülőföld boraitól. kérdés, hogy kell-e egységesíteni, egy irányba elindulni a fajtával.

shiraz 2012.06.28. 10:39:44

Dávid, szereted az édesborokat? :)

rszabi · http://borrajongo.blog.hu/ 2012.06.28. 10:41:17

Géza 2011-es válogatása milyen volt a 2009-eshez képest?

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.28. 11:03:51

@Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol): nem vitatom el, hogy igazad van, de biztos ez volt a bejegyzés legfontosabb mondanivalója? a borokat szeretjük, fogalmazni, írni meg próbálunk. néha jól sikerül, néha nem. én is rendszerint belefutok ilyesmibe, de nem születtem újságírónak, szerintem Dávid sem-ha nyilatkozhatok az ő nevében egyáltalán. Okulunk, fejlődünk, posztról posztra.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.28. 11:28:21

@Leonardo Di Cabrio : Megszületett a blog életében az első moderálás.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2012.06.28. 11:29:58

@shiraz: Persze, hogy szeretem. De hová akarsz kilyukadni?

IWAS 2012.06.28. 18:46:00

@Octopus
"Eger meglehetősen északon van a kékszőlő termesztéséhez, a gyümölcs neccesen érik be, és ezt nagyon is jól érezni a borokon, gyakran zöldek, még ha nem is feltétlen zavaró módon."
Ez igaz, de 2003-ban, 2006-ban és 2011-ben a CS is be tudott érni, amely 1-2 héttel később szüretelhető, mint a PN. Ebből az is látható, hogy - legalábbis ebből a szempontból - biztonságosabb PN-t telepíteni az Egri Borvidéken, mint CS-t.

Octopus 2012.06.28. 20:12:13

@IWAS: be tudott érni a CS 2008-ban is gond nélkül, lásd GB (Buttler Szarkás). Ez a fajta itthon totálisan félre van értve szerintem, nem a nagy hőösszeg hiányzik neki, hanem a megfelelő termesztési mód (és talán a csapadékos, kiegyenlített óceáni klíma. Nyilván nem véletlenül találhatóak tenger/óceán mellett a legnevesebb CS termőhelyek, Medoc, Maremma, Margaret River, stb). De ha már világfajta, akkor én a syrah-ra szavazok...

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.06.29. 12:19:26

@IWAS: @Octopus: a 2005-ös is Buttler CS is best buy volt. Én már jó ideje nem aggódom :)

shiraz 2012.06.29. 18:54:03

@drbarta: úgy látom félrement a mondat

Szegediszomelijé 2012.06.30. 21:30:05

@Octopus:
Nos,a Dokitól független én is bontottam mostanság Orsi 2009 PN-t. A leírás nálam ül, ill. az "éretlen" érzet bennem is megvan. Csakhogy Orsiék sokkal inkább túlérlelik a szőlőt, mintsem előbb szedik, és 2009 nem egy "éretlen" év (lásd Olaszrizling 2009 pl. uebben a blogban). Sőt, a PN kedveli a kicsit hűvösebb klímát. Ráadásul egy 2 éves hordós érlelést egy éretlen anyag nem nagyon bír ki. Én azt gondolom, egyszerűen annyira kevés még a tapasztalat itthon, hogy nem tudjuk még igazán (értékelni, megfejteni sem) ezt a fajtát. Mindenesetre nekem a 05-ös, 06-os, 07-es is kategóriával jobb (a 08-ból valahogy kimaradtam), lévén FAN vagyok, mindhármat idén is bontottam, nem régmúlt emlékekből idézek.
Örülök a Légli PN-nek! Igencsak ráálltam a fajtára. a kisebb tanninú vöröseket szeretem igazán, és az utóbbi években ebben a kategóriában a Kadarka-Pinot páros nyújtja a kiemelkedő élményeket számomra (sokkal inkább, mint a Kékfrankos vagy Zweigelt, ahol sok mellényúlást éltem meg). Párat már "felfedeztem", ezt még nem, ránézek!

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.07.01. 23:46:33

@Szegediszomelijé: Nekem is sok, nem túl kellemes koviubis-zöldes élményem van az egri pinot noirokkal. A St. Andrea Paptag 07-08 és társaiban rendre előjött. Az általad említett Orsolya 2006-ot Szilveszterkor bontottuk és nagyon koviubis volt. Szerintem ez a palackban alakulhat ki és nem biztos, hogy a zöld/éretlen gyümiből jön elő. Simán lehet redukciós aroma is... ott azért vicces vegyületek keletkeznek és számtalan íz/illatjegyet vihetnek be.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2012.07.12. 09:41:18

@rszabi: egy alapvetően más hangulatú bor, ez fűszeresebbnek és virgoncabbnak hat jelenleg...
süti beállítások módosítása