A Borrajongó

Hozam-szelekciók

2011. április 25. 06:00 - drbarta

Ostoroson Orsolyáék érdekes kísérletet valósítottak meg. A Nagygalagonyás dűlőben található kékfrankos egyik részénél 80 dkg/tőke, a másik résznél 40 dkg/tőke terhelést alkalmaztak, és az így nyert borokat külön palackozták. Tehát fajta, évjárat, terroir megegyezik, így az összehasonlítás árnyalása egyedül a terhelés függvényében történik. (érdekes volna még tudni, hogy szüreti időpontban volt -e különbség)

A terhelés-szelektált tételek csak hármas válogatás formájában érhetőek el a pincénél, rendszeres kóstolótársunk, a pincével remek kapcsolatot ápoló ironman-szíves közvetítésének hála hozzájuthattam én is egy ilyen összeállításhoz.
Íme:

 
Orsolya pince: Kékfrankos „Nagygalagonyás 80” 2008
Illatában cseresznye, meggy, zöldfűszerek, kapor, sósság. Számomra a leginkább jellegzetes egri-vörös illat. Szájban közepesen telt, könnyed hatású, tiszta korty. Nem túl mély, nem is igazán komplex, de határozottan finom és szerethető zamatok, friss piros bogyós gyümölcsökkel. Letisztult, sallangoktól mentes világ. Érintésnyi tannin, valamint viszonylag csiszolt és finom savak vezette szerekezet. Selymes textúra, sima felszinek, szép egyensúly, a stílushoz bőven elegendő a 13-as alkohol. Nem nagy bor, de elegáns, szívesen fogyasztandó, határozottan egri és orsolya. Megvan 6 pont.
 
Orsolya pince: Kékfrankos „Nagygalagonyás 40” 2008
Áthatóbb illat. Túlérettségbe hajló cseresznye és meggy, édes fűszerek, likőrösség. Szájban teltebb az előző bornál, zamatai mélyebbek, de kevésbé letisztult világúak, túlérett, odaégettebb hangulatú jegyek is csatlakoznak a gyümölcsös-fűszeres vonalhoz. Szintén érintésnyi tannin, valamint az előző bornál szélesebb, robosztusabb savak. A végére sajnos a 14.5-es alkohol magára marad, a lecsengésbe némi szúrós kesernyét csempészve. Hiába vastagabb és intenzívebb, összhatásában darabosabb, érdesebb, nehézkesebb, és kevésbé egyensúlyos. Nehezebb az értékelés, kompenzatórikus 5 pontot kap.
13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr282851840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoli 2011.04.25. 06:55:48

Kilo hatvannal összejött volna a 7pont is:)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.04.25. 22:48:26

Következtetés? Meg kell találni az optimális hozamot? (hiszem: igen) Vagy pluszban igazítani kell a borkészítési technológiát a hozamhoz?

felvetés 2011.04.26. 08:01:07

Ez a válogatás nekem is meg van, tudtam, hogy nem ez lesz az etalon. Itt is igaz: az egyensúly a lényeg, a "túl" semmilyen irányba nem kívánatos. Úgy érzem nekik ez a stílusuk. Talán 2009-re váltottak, legalábbis amiket én kóstoltam. A kadarkájuk etalon.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.04.26. 10:04:15

@akov: Én ódzkodok szakmai kérdésekbe belefolyni. Én csak annyit mondok, hogy a kóstolás alapján ebben a formában, a 80 dekás változaté az én szavazatom. Nem kiemelkedő, de egy remek bor, letisztult, a bor méretéhez illő stílusban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.04.26. 10:04:54

@felvetés: Te is kóstoltad már ezeket a válogatásokat?

felvetés 2011.04.27. 07:42:39

@drbarta: Még nem kóstoltam, csak az eddigi tapasztalataim alapján nekem jobban ízlenek az alap boraik. A "válogatások" nekem sokszor túlérett jegyeket hordoznak. Persze vannak szép boraik, a 2006-os? kékfrankosuk igen tetszett és a 2009-es kadarka is kiemelkedő.

Szegediszomelijé 2011.04.27. 21:20:06

Közel stimmelnek a dolgok mai kóstolásom alapján-köszönet a Doktor Úrnak és a decis üvegcséinek:-) Van egy Hármas válogatásom, de korainak tartom felbontani: jelenleg a 2007-es még fiatal, a 2006-os van "megérkezett" állapotban.-@felvetés: meglehet, ezt szereted -és ez érthető:-)
A 80-ashoz annyit tennék hozzá, hogy ez a mai magyar vörösbor kínálatban egy vibráló dinamikájú bor -egy Rizling hívőnek pedig, mint fent -ez nem kritika, csak nézőpont -megszokás-kérdése:-). Ízben azért a komplexitást nem hiányolom -megint a mai magyar kínálatra utalok -a gyümölcsös jellegen kívül itt bizony finoman köményes, rózsaborsos jegyek is kiegészítik a képet. Nekem a múltkori Nagyvörös csataterén kb. a 3. körül lenne a ChP és Szentandi után, talán a Heimann magasságában (persze ezt így nehéz belőni).
A 40 -alapvetően egyetértek a szerzővel, szétáll rendesen. Én nem szobahőmérsékleten kóstoltam, max. 13-14 fokos lehetett. Itt az alkohol nem lógott ki, de a bor még nincs egyben. Jelenleg szerintem is a 80 a nyerő -érdekes lehet viszont egy év múlva, hogyan kerekedik a 40.

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2011.04.28. 19:55:53

El kéne már felejteni ezt a kiló/tőke dogmát(értsd: sokan törvényszerűnek hiszik azt, hogy az alacsonyabb tőketerhelés _mindig_ magasabb minőséget jelent. Nem.). Látni kell, hogy _adott_ évben, _azon_ a területen, _az a_ tőke(amit éppen vizsgálnak) mekkora terhelést bír el. Igen, minden tőkét külön-külön meg kell vizsgálni. Ez a szőlész dolga. Ha nem jól ítéli meg a terhelést, akkor járhat így, hogy esetenként nem lesz jobb a bora, hanem kevesebb, sőt akár gyengébb is. A fenti cikk kiváló példát mutat erre a tényre.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.04.30. 07:14:49

@Tóth Ferenc: Mint már írtam én nem szeretném véletlen se megmondani egy szőlész-borásznak, hogy mit csináljon, vagy mit ne. Én csak annyit tudok leírni, amit kóstoláskor érzek, vagy érezni vélek :)
Megérzésem szerint viszont igazad van, akár világklasszis külföldi márkák esetén sem jellemző az ennyire drasztikus hozamkorlátozás. Feltehetőleg nem azért, mert kompromisszumra törekszenek, én inkább úgy képzelem, hogy kiforott már, hogy a legjobb minőséghez milyen hozamok passzolnak.
A fenti cikkhez kiegészítésképp, érdekes volna tudni, hogy a szüreti időpontok megegyeztek -e. Ha igen, akkor a kísérlet megmutatta, hogy az extrém alacsony terhelés mennyivel érettebb(magasabb mustfokú) alapanyagot eredményezett. Ha nem egyeztek meg, akkor kevésbé árnyalt az összehasonlítás.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.04.30. 07:21:33

@Szegediszomelijé: Majd kérlek osszd meg velünk, hogy miképp fejlődnek ezek a borok, érdekes lenne követni.

Ízlésen ugye kár vitatkozni, nálam a múltkori nagyvörös-csata sorjában valószínűleg nem lenne dobogóközelben egyik itt részletezett bor sem.

Szegediszomelijé 2011.05.02. 21:27:27

@drbarta: Jaja, a dobogós megjegyzés teljesen jogos: megfeledkeztem a Zweigelt válogatásról, pedig a Ráspi mű semmiképp sem feledni való. Bizony így csak csak a dobogó közele maradhat meg.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.05.03. 06:25:45

@Szegediszomelijé: Különben meg mi ez az iszonyatos nick? :))
süti beállítások módosítása