A Borrajongó

Hajós-Bajai Jégbor

2011. január 12. 11:28 - drbarta

A következő bort ajándékba kaptam.

Mindig kissé szkeptikusan állok a "jégbor"-elnevezésű magyar borokhoz. Eredendően ugye a németknél használt kifejezés. Elvileg a legminőségibb boraik alapanyagait a Qualitatswein mit Pradikat értelmében kategóriákba sorolják, és az "Eiswein" a létra legtetején található a "Trockenbeerenauslese"-vel egyetemben. Igen macerás, idő és munkaigényes eljárással készülő természetes édesborok ezek, és igen drágák, akár többszáz euro is lehet egy palack. Ezzel egyidejűleg viszont jónéhány hazai édesboron is megtalálni az elnevezést. Sőt mi több, azt vettem észre, hogy alkalmibb borivók között, mintha "divat" lenne a jégbor. Én viszont olykor nehezen hiszem el, hogy egyes könnyen megfizethető palackokban tényleg az volna, ami rá van írva. Mintahogy 1500 Ft-os tokaji aszúban sem hiszek.

A most kóstolt tétel ha nem is többszáz euro, de azért igencsak drága. A pincénél 5000 Ft-ért lehet hozzájutni egy 0.375-ös palackhoz. A honlap tanulsága szerint decemberben, hajnali 3-kor szüretelték a jéggé fagyott szemeket tartalmazó fürtöket, melyek zúzásával, préselésével 360-380 g/l cukortartalmú mustot nyertek. Kettő éves fahordós érlelés után került a bor palackba.

Nézzük milyen is volt:

Sümegi és Fiai Pincészet: Hajós-Bajai Rajnai Rizling Ambrózia Jégbor 2005
Mézes, narancsos-grapefruitos, mazsolás illat, érintésnyi petrollal. Élénk, tetszetős, de nem tűnik mélynek. Szájban olajos konzisztenciájú, de arányos testű bor fogad . Túlérett citrusokra épülő gyümölcsei jórészt primer hangulatúak, tetszetősek, de picit sekélyebbek maradnak, mint igazán szeretnénk. A kortyot jó lendületben kezdik megemelni a savai, a vaskos kortynak élénkséget, lendületet adva, de egyszercsak, jócskán idő előtt, kifogy a szufla. A gerincesnek induló savvilág hirtelen leül és szétterül, a szájban immár csak a kezdeti ív diffúzan savas emléke tartja az egyensúlyt. A lecsengésben kezdetben szokatlan, később egyre inkább tetsző citrushéjas kesernye zárja az összképet.  Fiatalos, finom, könnyen iható, síma felszínű, a korty nagy részében jó egyensúlyú, de a mérethez képest nagyon rövid. Szűk 5 pont.
Részben jobb, mint amire előzetesen számítottam. Mindenképp frissebb hatású, tetszetősebb, bár nem különösebben komplex aromatikával. Másrészt hazai viszonylatban ez egy őrült drága bor, és nem hiszem, hogy nagy kihívás lenne fele annyiért több tucat szebbet találni.
19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr62578461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.01.13. 09:19:48

Érdemes volna kiszámítani a jégbor literre eső minimális előállítási költségét, szerintem 3000-4000Ft-ot biztosan kapnál. Más kérdés sajnos, hogy találkozhatunk olyan jégborral is, ami nem jégbor, csak annak adják el (legutóbb ilyet az Észak-Nyugat Balatonnál ittam vmi termelőszövetkezettől). Vajon Mo-n szabályozva vannak a jégbor-készítés lépései?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.01.13. 11:00:21

@akov: Hát sajnos én azt nem tudom.. :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.13. 11:07:15

@akov: Az általam ismert legutóbbi (2009.11.17) címkézésre vonatkozó szabályozás szerint a jégbor túléretten, megfagyottan szüretelt és préselt szőlőbogyók felhasználásával készült bor amelynek természetes alkoholtartalma legalább 16.66 térfogatszázalék és amelyet igazoltan legfeljebb -7 Celsius fokos hőmérsékleten szüreteltek. A jégbor készítésére vonatkozó szándékot legalább 48 órával a tervezett szüreti időpont előtt be kell jelenteni a helyi hegybíró részére.

A német besorolási rendszer 26-30 magyar mustfoknak megfelelő 110-128 Oechsle-fokos mustot ír elő. Ez 300-350g/l cukortartalmat jelent 17.5 Celsius fokos mustban.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.13. 11:11:19

@akov: A jégbor előállítási költsége annyival drágább a szamorodni típusú természetes édesborokénál, hogy a szüretelt alapanyag lékinyerése lényegesen rosszabb és a szüretelő munkások bérköltsége pedig magasabb. Ezzel együtt szerintem egy átlagos, természetes édes szamorodnival nagyjából azonos költséggel ki lehet hozni.
Az más kérdés, hogy nagy mennyiségben ilyen bor előállítására senki nem rendezkedik be, mert túl esetleges a siker.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.01.13. 11:38:43

@BZoltan: Kösz! Az árba szerintem a kockázatot is bele kell számolni! Az ördög a lékinyerésbe van elásva - ha szabad képzavarral fogalmaznom. Valóba, ugyanis ez rettentő alacsony.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.13. 11:55:15

@akov: A kockázatot szerintem csak akkor érdemes beleszámolni, ha tervezetten és üzletszerűen csinálja valaki a jégbort. De mivel ez a műfaj a világon mindenhol nagyon esetleges így szerintem ez inkább amolyan ha lesz lesz, ha nem lesz, nem lesz alapon van.

A lékinyerés már egy töppedt, kései bor esetében is nagyon gyászos. Nálunk a kései próbálkozások 30% körüli lékinyeréssel mennek. De már ez is inkább játék mint komoly :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.01.13. 12:01:07

@BZoltan: hát mindenesetre elbuksz annyi jövedelmet, amennyi pl. száraz bort a tőkén hagyott gyümölcsből készíthetnél. Igen, talán Kanadát kivéve mindenhol esetleges, ott viszont szokott működni, még a medvék s*gge is befagy. :)

A 30%-ot mekkora nyomással préselitek? Gondolom mivel az éretebb alapanyagnál a szőlő héja könnyebben sérül/feltárul, ami cseres dolgok beoldódását eredményezheti. Jól gondolom?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.13. 12:25:10

@akov: Aki jégbort csinál annak ez nem alternatívája a száraz bornak, hanem egy mellékes móka. Mondjuk van 10 hektáron szőlőd és hideg telet jósolnak akkor 0.3 hektáron megjátszod ezt a nagyon késeit. Ha bejön akkor az jó, de ha nem akkor ennyi belefér.
Mi is minden évben szerencsét próbálunk egy kisebb területen, aztán van hogy megeszi a fene az egészet és van hogy lesz egy üvegballonnyi vagy jó esetben egy kis hordónyi vastag anyag. Most például lett így 100l izmos juhfark, 2008-ban az olasszal volt szerencséknk, 2007-ben pedig a furmint.

Nem tudok pontos számot mondani a nyomásra, mert kosaras kézi présünk van. Lényegében az ilyen anyagok azok préselés nélküli színmustból jönnek. Az áztatás nagyon sokat segít a feltárásban és ha van botritisz akkor annak is van sejtbontó hatása.

A jégbort szerintem préselik izomból. Ami viszont engem nagyon érdekel :) hogy a préselés után a törköllyel mit csinálnak, ugyanis az még egy nagyon vastag anyag, amiből komoly fordítást/máslást lehet csinálni. Csodálkoznék ha csak úgy kidobnák a már felolvadt cefrét :)

bodorján 2011.01.13. 20:53:28

Ennek a Sümeginek nem volt már valami borhamisításos ügye?

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2011.01.14. 08:27:08

bodorján,

Én is úgy emlékszem, de érdekes módon ezzel jóval kevesebbet foglalkozott a média, mint Vincze Béláéval.

A jégbornál azért sztem sokkal nagyobb a kockázat, mint egy szamorodninál, mert tartósan -7 alatti hőmérséklet azért sokkal később szokott lenni, mint az átlag szamorodni szüret. És néhány hét akkor komoly károkat tud okozni. Meg szerintem ha nem jön be a nagy fagy, csak sokszor kicsi, akkor nem túl szép aromák képződnek, az a tipikus fagyásíz, amikor bebarnulnak a bogyók. Ha egy ilyen állapot után nincs rendes fagy, akkor kár volt az egészért, pláne ha bejön egy esős-ködös időszak.

De egyébként is: Szepsy egyszer csinált, sikerült szépen, de azt mondta, többet nem fog, mert sokkal nagyobb a kockázat, de ha be is jön, nem lesz olyan szép a bor, mint ugyanabból az anyagból egy szamorodni vagy kései cuvée.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.01.14. 08:37:45

@bodorján: Volt szó ilyesmiről az alkeszen.
Ennek ellenére ez a bor egész jó volt.

@pinotnoir_777: A Bott-pincénél októberben én is kóstolhattam tulajdonképpeni jégbort (utolsó előttit lsd.):
borrajongo.blog.hu/2010/10/11/ne_csak_irja_tudja_is_meg_elso_nap

Megerősítették, amit te is mondtál, nagyon-nagyon macerás volt, 10 %-os lékinyerés. Végeredményben egy iszonyatosan sűrű, nagyon tömény anyag keletkezett, mely a nagyobb koncentráció mellett kevesebb komplexitással és egyensúllyal szolgált , mint az aszúk.

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.01.14. 10:50:53

@drbarta: igazából nekem is ez talán a "konkrét" problémám a jégborral (legalábbis az a 2-3 amit eddig kóstoltam ezt mutatta), hogy annyira későn szedik talán már le, hogy gyakorlatilag lebomlik az összes sav a gyümölcsben, ami az elképesztő sűrű édességet kitámasztaná. Vagy ez hülyeség? Valahogy nekem émelyítőek voltak, szemben egy sima, jobb késői szürettel (mely ráadásul még árban is töredéke a jégbornak).

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.01.14. 11:17:49

@demisec: Ez a fenti Sümegi nem volt annyira nagyon elképesztően sűrű. Azt lehet mondani, hogy bár igen rövid volt, de addig is elég arányos, és könnyen fogyasztható.

Nem tudom mennyi lehetett a cukortartalma. Ha a honlapon 360 g/l-es mustról beszélnek, akkor ennek kb a fele "elmegy" a 10.5-es alkohol létrehozására, akkor marad 180 g. ...
...Nehezen hiszem el, kóstolva 130-140-nek tűnt.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.14. 13:56:44

@pinotnoir_777: Te mondod jól nem én :) Én bután arra gondoltam, hogy ha minden jól megy és sikerül jégbornak szüretelni akkor végülis az egy nagyon kései szamorodni.

Én még nem ittam jó jégbort. Van itthon egy kis palack kanadai Vidal jégborom, de valahogy mindig hamarabb mozdult rá a kezem egy kései tokajira vagy akár egy aszúra mint a jégborra. Lehet ki kellene szabadítani, hátha nagyon jó :)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.01.15. 12:37:28

Kevés jégbort iszom, a jegyzeteimet visszanézve 1 volt, ami megfogott:

Borbély Badacsonyi Olaszrizling Jégbor 2007

(7p körül, amikor 2009. júliusában kóstoltam egy Balaton Winfer prémium kategória kóstolón)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.15. 15:22:48

@akov: A Winferről jut eszembe, hogy azóta is várjuk a megígért szöveges értékelését a borainknak :( Kár a trehányságárt mert szimpatikus csapat szervezte.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.01.15. 18:44:31

@BZoltan: jelezni kellene nekik. Ha találkozom CZSK-val, akkor mondom neki.

Bodomi 2011.01.16. 09:04:55

Én csak egy nemesvitai termelő, Eke Ferenc jégborát ittam még, de az se volt rossz! Ő 0,5L-t 4000Ft-ért adott.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.16. 12:35:09

@akov: Jeleztem én, de még választ sem kaptam :( Kár ilyenekkel elrontani egy jó kezdeményezést. Én konkrétan mondtam a szervezőknek, hogy engem a verseny része nagyon nem érdekel, de a nemzetközi zsűri értékelése nagyon.
süti beállítások módosítása