A Borrajongó

Egy remek olaszrizling Csopakról

2010. augusztus 08. 23:19 - drbarta

Nem leszek kifejezetten népszerű, de nekem nem igazán világom az olaszrizling. Vannak pédányok melyek tetszenek, sokat szívesen fogyasztok, soknak elismerem értékeit, de nem az én kedvenc fajtám. Hiába, én furmint-párti vagyok. (no meg persze a rajnai rizling:) 

Gyakran azt érzem, hogy a fajta nem elég zamatos, savai bár elegen vannak, de nem olyan jellegűek, melyeket igazán szeretek, sokszor laposan szétterűlőek, ennek ellenére mégis sokszor szikár borok.
 
A napokban viszont egy olyan tételhez volt szerencsém, ami tényleg nagyon tetszett.

  
Jásdi: Lőczedombi Olaszrizling 2008
 
Tetszetős és elegáns illat. Neutrálisan édes fehérhúsú gyümölcsök, virágok, leheletnyi akácméz, diszkrét kövesség. Szájban nagyszerű szerkezet fogad, szépen összehangólódik finoman krémes, fogyasztásra ösztökélő állaga a határozott tartásával. Kedves, de nem lágy, feszes, de nem kemény. Illatban megismert aromatikája a kortyban folytatódik. Komponenseit nem mondanám igazán sokszínűnek, a friss, de nem kifejezetten ropogós gyümölcsösség jellege sem kifejezetten az én világom, de impresszív mélységgel jutnak el a korty zegzugaiba, a bor zamatos, és hosszú. Alapvetően kerek szerkezet, a savak kicsit diffúzan terülnek szét, de a hosszuk megvan, és az egyensúly is remek.Elegáns, fineszes bor, nagyszerű képviselője a fajtának. Erős 6 pont, egyes pillanataiban 7-es villanásokkal.
11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr222208412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoli 2010.08.09. 13:44:24

Pont, hogy nem leszel népszerűtlen ezzel a megállapítással. A nagyborban és pontszámokban gondolkodók, azaz az internetes borírók - még mindig - nagyobbik hányada is ezt a nézetet vallja.
Persze helyénvaló, hogy mindenki mást kedvel, más borokon szocializálódott, de általánosságban véve nem igaz, hogy a furmint aromásabb lenne. Sokkal inkább neutrális, melósabb előcsalogatni belőle a zamatokat (a rajnai rizling más eset, az majdhogynem a félillatos kategória).
A savakat érintő megállapítás is meglep kissé, leggyengébb pontja a rizlingnek (ahogy provinciálisan nálunk a fajtát nevezték/nevezik), az ország egyre több pontján problémát jelentő savszegénysége.

Amúgy érdekes jelenség, hogy egyre gyakrabban hasonlítgatjuk össze a két fajtát, mintha pálcát kellene törni vmelyik felett a másik kárára/javára. Én pl. mindkettőt szeretem.

És a végére egy észrevétel: a bevezetőd és a bor leírásában több átfedés is található, ami lehet véletlen is, de együtt olvasva azt a látszatot kelti, hogy prekoncepciózusan kóstolsz, nehezen vonatkoztatsz el a beidegződéseidtől. Mondom ezt annak ellenére, hogy a tárgyilagosságra való hajlam is határozottan érezhető.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.08.09. 14:35:51

@zoli: Köszönöm a figyelmes olvasást, és építő jellegű kritikát!
Nem állítom, hogy a fajtajellegek pontos ismerője lennék:)
Azt se tudtam, hogy az olaszrizlinget savszegénynek tartanák, inkább mindig azt hallottam róla "jó savgyűjtő készséggel rendelkezik". A problémám, amit írtam is, hogy nem érzem, hogy gerincesek, lüktetőek lennének a savai, hanem kicsit lapossabbak, akkor is ha hosszan kifutnak. Sokszor azt érzem, hogy nem szárnyra kapják a kortyot, hanem savanyítják.

A rajnai riesling-et most nem azért kevertem be a posztba, mert a két rizlinget szeretném összvetni, csak egy fajtaként említettem, amelyet kifejezetten nagyon kedvelek.

A furmint-kérdés. A furmintot sem gondolom kifejezetten hízelgően aromagazdagnak, de egyrészt sokkal jobban kedvelem a savszerkezetét, másrészt a primer gyümölcsössége nekem jobban tetszik. A furmintok sokszor citrusosak-körtések, egyáltalán tud lenni kifejezetten üdén ropogós jellegük, az olasznál pedig sokszor azt érzem, hogy olyan a gyümölcsössége, mint az "íztelen" alma. Erre írtam, hogy neutrális édes gyümölcsök.

A bevezető és a leírás átfedései: ha nem vakon megy a kóstolás, akkor valóban van egy elképzelésem a fajta, termelő stílusát esetleg ismerve, hogy kb. mire számítok,de nem érzem, hogy ezt rá akarnám erőltetni a kóstálási élményekre. Ha ez borul, akkor úgy érzem szoktam jelezni, hogy meglepetés ért, akár a fajtát, akár a termelőt, akár a terroirt tekintve.
Ezúttal a bor aromatikájának összetevőit tekintve nem ért meglepetés az előzetes elvárásokat alapul véve, viszont a szerkezet csiszoltsága, harmóniája, tényleg pazar egyensúlya pozitív meglepetést okozott, még akkor is, ha a termelő renoméja és általában egységesen magas minőséget képviselő szortimentje alapján nem kellene. Leginkább az lepett meg, hogy ennyire tetszik:)

zoli 2010.08.09. 16:11:04

@drbarta: Az olaszrizlinget még régebbi időkben kategorizálták be savasnak, amikor eldöntötték, mi is legyen a szerepköre, igazából ugyanazon művelés és terhelés mellett egyazon területen a két szőlőfajta közül lényegesen savasabb a furmint. Jól érzékelteti ezt az is, hogy míg Tokajban aktuális napirendi kérdés a furmint almasavbontásának dilemmája, addig az olaszrizlingnél a badacsonyi kutató a savasabb klóntípusokat igyekszik kiemelni.

Az almás hasonlatod egyébként igen találó, míg a rezedáról és a keserűmanduláról szól a szakirodalom, sztem az alma(lé) sokkal inkább jellemzi a fajtát. Jó termőhelyen, melegebb évben nagyon is valószerű, amit írsz, az édeskésbe, krémesbe hajló jelleg a sav kellő támasztéka nélkül.

Nem általánosságben beszéltem az átfedésekről, csak erre a bejegyzésre utaltam.

teljesen helyénvaló, hogy amit te egy bortól elvársz, ahhoz inkább igazodik a furmint, de ne írd le az olaszt se, még távolról se ismerjük a fajtában rejlő lehetőségeket és határait.

zoli 2010.08.09. 16:12:53

valószínűleg kétszer jelenek majd meg (vagy egyszer se), üdvözletem a blog.hu-nak

Bodomi 2010.08.09. 16:18:38

Nicsak! Tényleg csopaki rizling lett a téma.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.08.09. 16:45:01

@zoli: Az átfedés margójára: Nálam általában először a kóstolási jegyzet születik meg. Amikor kész, akkor még fogalmam nincs, hogy mivel fogom bevezetni. Most így alakult, hogy az olaszrizlinghez való általános viszonyomról írtam pár sort.
Az olaszt,azért mindig szemmeml fogom tartani, főleg, ha ilyen szép tételekbe lehet belebukkanni.
A konstruktív hozzászólásért pedig mégegyszer köszönet, nézz be máskor is!

Tájbor 2010.08.10. 00:51:47

@drbarta: Kóstold meg a Jásdiék Siralomvágó Olaszrizlingjét!Erős 7-es, egyes pillanataiban 8! Szerintem a legjobb olaszrizling az országban!

felvetés 2010.08.11. 08:58:14

@drbarta: Sőt, kóstold meg a sima olaszukat is szerintem! Futólag találkoztam csak vele, kb.: 15. borként, de jól esett.
Egyébként én is furmint fan voltam, de mostanra kissé telítődtem, így kifejezetten jól esnek az olaszok. Sokszor túl megerőltető egy-egy furmintot kóstolni.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.08.11. 14:30:51

@felvetés: Már volt hozzá szerencsém, nagyon rendben van! Kb erős 4 pontra tenném, de úgy hogy tényleg itatja magát!

felvetés 2010.08.11. 20:41:10

@drbarta: Egyetértünk. :) Ebben a melegben én jobban peferálom ezeket a könnyedebb borokat. Masik kedvenc a Gál Lajos alap olasza.
süti beállítások módosítása