A Borrajongó

Merítés balatoni vörösborokból

2010. június 03. 10:31 - pardi norbi

 

      A Balaton környéke elsősorban fehérborairól ismert manapság, viszont egyre többen kezdenek el vörösborokat is készíteni arrafelé és bizony akad is köztük néhány nagyon szép nedű. Nemrégiben hat bort vizslattam meg, kettőt az északi, négyet a déli partról. Különös figyelmet szenteltem Légli Gézának, akitől futólag már számos kellemes vöröset kóstoltam. Bizonyára maradtak ki ígéretesnek tűnő borok, de egyszer majd azokra is sor kerül. Ha valakinek van ötlete, hogy mit érdemes még feltétlen megkóstolni a Balaton mellől (vörösben persze), elérhetési forrással legyen szíves ossza meg velem. Ezúttal az alábbi borok kerültek sorra:
 
Szeremley: Pinot noir 2006. Tökéletesen érett bor benyomását kelti, gránát színével és tercier aromákban is bővelkedő illatával. Kifejezetten intenzíven áradnak a földes-gombás jegyek, szépen megtámogatva epres-eperdzsemes illatokkal és édesfűszerekkel. Tipikus magyar pinot illat. Teljesen rendben van szájban is a bor: hasonlóan gyümölcsös-fűszeres és gombás-avaros. A korty kerek, a savak szépen élnek. Tannint csak nyomokban találunk, azok megfelelően érettek. A korty végén egy enyhe sósság jelenik meg. Jól elkészített, egyensúlyban lévő bor, most érdemes fogyasztani. 5 pont   
 
Figula: III 2008. A két cabernet fajta és merlot alkotja. Rubin színű bor, lilás széllel. A merlot-t nemigen lehet egykönnyen kiszúrni, annyira töményen fűszerpaprikás az illata, gyümölcsök csak mutatóban jelennek meg (feketebogyósok főként). Szerkezete rendben van, megfelelő savak és érett, közepes mennyiségű tannin tartja a bort, amely ízben is bővelkedik az érett fűszerpaprikás aromákban. Hordós jegyeket nem éreztem. Akit ez az íz, illetve illatjegy zavar, az nem fogja kedvelni ezt az egyébként jó ivású, közepesen hosszú utóízű bort. Kellemes itóka, de némi komplexitást hiányolok belőle. Erős 4 pont.
 
Légli Géza: Birtokvörös 2009. Kifejezetten sötét, lila színű bor, cabernet sauvignon, merlot és kékfrankos alkotja. Illatából áradnak a málnás, gumicukros, édesfűszeres jegyek. Olyan tipikus fiatal vörösboros illata van. Szájban meglepően meggyes (annak is a friss, zúzott meggyes változata van előtérben) és a hordós aromák szépen gazdagítják. A korty gömbölyű, a savak frissek és vibrálnak, a tanninok érettek és éppen elegen vannak. Utóíze közepesen hosszú. Egy kellemes, gyümölcsös, remekül iható vörösbor. 5 pont.
 
Légli Géza: Merlot 2007. Közepes rubin szín. Intenzív szilva (gyümölcs és lekvár egyaránt) és fahéj illatú bor, nagyon szép, csak picit egysíkú. Teljesen hasonló az ízképe is: szilva és szilvalekvár, fahéj vezette édesfűszerek, elegáns hordós aláfestés. Sajnos a savak elfáradtak, ezért némileg lágynak éreztem. Tanninjai érettek és szépen besimultak a borba, utóíze közepesen hosszú és tartalmas. Kár a túlzott lágyságért, így csak erős 4 pont.
 
Légli Géza: Cabernet franc válogatás 2008. Kifejezetten sötét rubinszín. Illatának gyümölcsössége elsősorban feketebogyósokra épül (áfonya), a hordóból pedig intenzív capuccinos-kávés jegyek járulnak hozzá a bor illatának komplexebbé tételéhez. Számomra már kissé túlzóan is. Szájban szép kerek kortyot kapunk megfelelő savval és közepes mennyiségű, már integrálódott tanninal. Az áfonyás-feketeribizlis gyümölcsösség mellett jelentős a hordós fűszeresség és a tejszínes-kávés jegyek. Némi részletgazdagság még elkelne a borban, de így is szép és hosszú lecsengésű. 6 pont.
 
Konyári: Sessio 2006. A pincészet egyik csúcsbora, merlot-ból.Nagyon mély rubin szín. Illata kifejezetten intenzív, leginkább szilvás, fahéjas, csokis és szerencsére mentes a füstös aromáktól. Rögtön mutatja magát és nagyon megnyerő. Kóstolva egy mély, öblös bort kapunk, amelynél az illatban tapasztalt jegyek mellett felsorakozik némi meggyesség és komplex fűszeresség is. A hordóhasználat arányos, a sav-tannin egyensúly is rendben van, a korty telt és dinamikus. Utóíze hosszú. Mintegy hétezer forintos ára fájó, de valóban nagyon szép bor, már fogyasztható állapotban. 7 pont.   
17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://borrajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr392052900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

töppedt 2010.06.03. 14:02:51

Javaslat: Tolnay Kékfrankos 2005
Tolnay Névtelen Cuvée 2006
KÉZMŰVES BOROK HÁZA

A Légli Géza: Merlot 2007 szerintem másnapra 1 ponttal biztosan jobb

töppedt 2010.06.03. 14:05:11

Ja és a rizlingezés nagyon tetszett. Kicsit talán irigykedtem is

töppedt 2010.06.03. 14:09:40

További javaslat a Csobánc Cooperation Beöthy pince. Sajnos nem tudom hol lehet rendelni. A pinot én nem találtam annyira jónak, de Elisabeth Gabay-nak MW nagyon tetszett a VINCE-n.

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.06.03. 14:12:34

@töppedt: Köszi az ajánlatokat. A kékfrankost már kóstoltam, kb. 1 éve utoljára. Akkor szerintem csúcson volt. Most terveztem a 06-os Névtelent, de sajna kimaradt. Sort fogok rá keríteni.

Rizlingezni drbarta volt, én nem tudtam menni...

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.06.03. 14:26:18

@töppedt: drbartával kóstoltuk mi is a Beöthy pino-t és nekünk sem tetszett.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.06.04. 14:22:45

Nekem a tavasz vörösbora a Kislaki Bormanufaktúra 2009-es Birtokvöröse.
Ritkán futok bele ilyen jól iható, tiszta és mégis izgalmas vörösborba. Ráadásul 1890 pénzért elképesztően jó vétel.

Egy igen jó barátom lagzijára ezt a bort szerveztem be a vörösborosoknak. Nem volt panasz :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.06.04. 14:24:27

@BZoltan: Ja, nálam ez a bor simán 7 pont. Értelem szerűen elfogult vagyok :) de annyira tudok lelkesedni a sallangmentes, minden alkalomhoz jól illeszkedő és _iható_ vörösökért amiket nem csak kóstolgatni, hanem frankón inni is jó :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.06.04. 14:47:44

@BZoltan: Ezt a bort én még nem kóstoltam, de az eddigi Légli Géza vöröseket én is ilyennek ismertem meg: egyszerű, gyümölcsös, jól iható, korrekt borok. A 7 pont az mindenképpen egy összetetebb, izgalmasabb bort szokott jelenteni, de egyébként az utóbbi időben én is egyre nagyobb súllyal igyekszem beszámítani az értékelésekbe a jól fogyaszthatóságot.

2010.06.06. 10:01:22

@drbarta: egyetértek: én is ilyennek ismertem meg a légliket, amiket eddig kóstoltam, és BZoltán leírása is abszolút stimmel. ezért is kb. 5 pontosak ezek a borok nálam. :D

7 pontos "könnyű" vörös... gondolkodnom kéne. losonci gereg kf és karner tavaszföld kf, ami így hirtelen eszembe jut. meg ráspi kf válogatás.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.06.06. 10:39:23

@drbarta: Én mostanában úgy vagyok ezzel, hogy nem lineáris skálán értékelem. Vagyis a 7 pontos borból is többféle van és ezekben a borokban csak annyi a közös, hogy a nullától azonos távolságra vannak :)

A 7 pontot én továbbra is a "klasszis" szinonímájának használom. Klasszis pedig lehet egy súlyemelő is és egy jégtáncos is, sőt egy autóversenyző is és egy vívó is. Ameddig az utóbbinek a furfangos stílusa lehet az ami klasszissá teszi, addig az autóversenyzőnek fontos a mögötte levő technológia, a súlyemelő a nyers erővel lesz klasszis a jégtáncos pedig egy izgalmas, vibráló mozdulatsorra építi a saját klasszisát.

Az, hogy én speciel a szertornát szeretem, mert abban kell az erő és a kifinomult technika és a stílus is :) és nekem Magyar Zoltán a klasszis attól még klasszisnak tarthatok más sportágban más nagyszerű bajnokokat is.

Géza Birtokvöröse számomra azért klasszis, mert ha minden magyar étteremben, kocsmában ilyen vörös bor lenne a ház bora, ha minden bort szerető család asztalán vasárnaponként ilyen vörösbor lenne az asztalon akkor sokkal előrébb tartana a magyar borkultúra. A Birtokvörös pedig erre stílusában, fogyaszthatóságában, közérthetőségében és nem utolsó sorban az árában tökéletesen alkalmas. Ezért tartom egy klasszis bornak.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.06.06. 10:53:59

@BZoltan: Nálam is úgy van , hogy 7 pont nagyon sokféle bor lehet, a közeljövőben én is tervezek egy pontokról szóló bejegyzést.
Nálam 7 pont már olyan érték, ami önmagában koncentrációval és erővel még közel sem adatik meg. Ha egy bor könnyebb, az is lehet 7 pontos, de ahhoz kell, hogy rendelkezzen összetettséggel, rafinériával.

Amit az utolsó bekezdésben írsz az mind igaz, egyetértek, de nem pontnövelő tényező egy bor leírásánál. Attól még hogy nagyon dícséretes lenne, ha az emberek a kocsmában 5 pontos bort fogyasztanának, attól az még 5 pontos:) Ha egy könnyű és nagyon jól fogysztható bort állati kellemes áron meg lehet venni az mindenképp elismerésre méltó, és hozzá tud járulni ahhoz hogy szélesebb körben terjedhessen a borkultúra, de a kiváló ár-érték arány nálam nem számít bele az értékelésbe.
Számomra egyébként örömet tud okozni egy hiteles 3 pontos bor is, de attól még nem lesz klasszis, hogy hiteles. Olyan is van, hogy egy 5 pontos jobban ízlik, mint egy 7 pontos, de ez akkor is csak egy szempont a sok közül egy bor megítélésénél.

2010.06.06. 12:56:22

@drbarta: újfent egyetértek. elég hasonló módon pontozunk / értelmezzük a borokat.

pardi norbi · http://borrajongo.blog.hu 2010.06.06. 15:14:14

@drbarta: @Parci: @BZoltan: Nagyjából le is írtátok, amiket én is gondolok az egész pontozásról.

Teljesen egyetértek Zolival abban, hogy állati nagy szükség van jól fogyasztható, borokra, amelyeken nem elgondolkozunk, nem beszélünk túl sokat rajtuk, hanem isszuk. Akár kupából is:))Az összes baráti poharazgatásnál ilyet iszok, mert ezekben az esetekben egymásról meg a világ dolgairól beszélünk, nem a borról. És ezek a borok tökéletesen be is töltik azt a funkciót, amelyre születtek: még kellemesebbé teszik az eseményt. Ebben a műfajban (vörösben) nálam verhetetlen Tálas László tiszakürti borász barátom, aki 400 forintért ad egy liter kékfrankost és kb. az annyit tud, mint Légli Géza birtokvöröse (tök ugyanez a bor palackban 1000HUF).

Ezek a borok viszont ha értékeljük őket, pontosan a viszonylagos egyszerűségük miatt nem kaphatnak magasabb pontszámot. A birtokvörösre semmi esetre sem adnék többet 5-nél, ahhoz több rafinéria, részletgazdagság kellene. A borokat objektíven érdemes értékelni, ha már az ember közzé teszi a leírásait.Kedvenceim és kivételezettjeim nekem is vannak, velük elfogult vagyok, de az értékelésnél mégis megpróbálok objektív maradni és csak a bor értékeit (vagy esetleges hiányosságait) nézni. Aztán persze lehet, hogy éppen a magasra értékelt bor nem a kedvenc stílusomban készült. Akkor iszok mást, de attól még az a bor magas pontszámot kap.

Nemrég írtam Orsolyáék 2008 nevű boráról. Az egy olyan borocska, amely úgy tud jól fogyasztható lenni, hogy egyben nagyon cizellált és dinamikus marad. Csak arra nem lehet nem odafigyelni...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.06.07. 09:29:25

@drbarta: Már többször megbeszéltük, hogy ameddig neked a pontszám az mérő jellegű addig nekem leíró jellegű. Ezzel nincs is baj :) Mindenki úgy értékel ahogy az neki passzol.

A klasszis latin szó, azt jelenti, hogy kiválló, kiemelkedő, képvisel egy csoportot/osztályt vagyis minőségi kategóriát.

Én egy hiteles, tiszta, korrekt, hibáktól teljesen mentes jól iható, örömöt okozó, kajához és társasághoz jól illeszkedő bor jó áron az nálam bizony klasszis.

Én nem keresem minden borban a világmegváltó géniuszt, sem pedig a cizellált rafinériát. Nem iszom világszám borokat nap mint nap és nem azért mert nincs, hanem mert nem akarok. Nem hallgatom meg minden nap Wágner Nibelung gyűrűjét, nem nézegetem naphosszat Picasso képeket és nem olvasok minden nap Ady-t és enni sem mandulás pisztrángot eszem minden nap :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.06.07. 10:24:51

@BZoltan:
Nem állítottam sose, hogy csak az okoz örömet, ha a fogyasztott bor világrengető. Írtam is: számomra egy hiteles 3 pontos bor is szívesen fogyasztható tud lenni.
Én nem feltétlen keresem ezeket a legkiemelkedőbb borokra jellemzőbb értékeket minden borban, de ha megtalálom, akkor azt igyekszem honorálni:)
Ha pedig egyszer önmagam irányában objektív kívánok lenni, akkor a pontszámnak tükröznie illik az általam érzett klasszis-különbségeket.
Mindazonáltal a szívesen fogyszthatóságot, ami szerintem az aromatikán kívül leginkább a harmónikus arányok függvénye, én is igyekszem egyre nagyobb súllyal beszámítani. Sőt, azt vallom a legnagyobb borok azok, amelyek a kétségtelen nagyság mellett tudnak harmónikusak és jól fogyaszthatóak lenni. De ez nem jelenti azt , hogy bármilyen jó arányú és fogysztásra ösztökélő bornak rögtön a legnagyobbak között a helye. Legalábbis nálam.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.06.07. 13:22:51

@Parci: Örömmel hallom, hogy van ezek szerint lelki társam:))

2010.06.12. 14:31:48

@BZoltan: "Én nem keresem minden borban a világmegváltó géniuszt, sem pedig a cizellált rafinériát."

én igen.

@drbarta: "De ez nem jelenti azt , hogy bármilyen jó arányú és fogysztásra ösztökélő bornak rögtön a legnagyobbak között a helye."

így van. 4-5 pont nagyon is korrekt egy hibátlan ivóborért.
süti beállítások módosítása